”De har betett sig som svin”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-31

Lasse Honkanen fick vänta i fyra månader på uppkoppling

VÄNTADE I FYRA MÅNADER Lasse Honkanen, 49, skulle få sitt bredbandefter 30 dagar. Det tog fyra månader. ”Vi skickade ett mobilt bredband”, säger Bredbandsbolagets presschef.

30 dagar – längre får det inte ta från beställning tills du vräker dig fram i cyberrymden.

Lasse Honkanen, 49, fick vänta i fyra månader.

”20 minuter” skulle det ta för Lasse Honkanen från Skärholmen i Stockholm att bli uppkopplad. Fyra månader senare hade Bredbandsbolaget inte levererat något annat än fakturor.

Fiberoptik fanns redan indraget i huset. Allt som behövdes var att dra en ny sladd från ”switchen” i källaren till just hans lägenhet.

Men varje gång Lasse ringde fick han svaret: ”Ojdå, nu ska vi minsann ta tag i det här.”

– Bredbandsbolaget har betett sig som svin, säger han.

Presschefen Marcus Adaktusson svarar:

– Lasses problem beror på bristande kommunikation mellan oss och fastighetsägaren, där det inte varit helt tydligt om Lasses våningsplan varit anslutet till Bredbandsbolaget. Vi är naturligtvis mycket ledsna att Lasse hamnat i kläm och därför skickade vi också ut ett mobilt bredband som tillfällig lösning.

Bryter mot lagen

Enligt Konsumentverket har Bredbandsbolaget agerat regelvidrigt.

– Enligt lagen ska konsumenten få sin vara ”inom skälig tid”, det vill säga inom 30 dagar. Och det gäller när du beställer något på nätet eller genom telefon, säger Ola Svensson, jurist på verket.

Tar det längre tid har du rätt att häva köpet. Dessutom har du ångerrätt i 14 dagar från och med att du tagit emot paketet.

Köper du i stället bredbandet i butik gäller det att se upp:

– Då beror det på vad du har avtalat med leverantören, säger Ola Svensson.Andreas Victorzon

Följ ämnen i artikeln