E-leget knäckt
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-19
Personuppgifter läckte ur systemet
Martin Öster kom över känsliga uppgifter om en annan person på Försäkringskassans hemsida.
Tusentals svenskar drabbas när myndigheten nu försöker lösa problemet.
-Det här får inte hända, säger Johan Olvegård, it-ansvarig på Försäkringskassan.
"Helt oacceptabelt"
Martin Öster, 29, som själv är it-konsult, är mycket kritisk.
-Det är väldigt allvarligt att någonting sådant här kan hända. Helt oacceptabelt, säger han.
När Martin Öster för några dagar sedan loggade in på Försäkringskassans hemsida med sin e-legitimation för att redovisa vilka dagar han hade varit hemma med sjukt barn stämde ingenting.
Han var plötsligt inloggad som en annan person - en kvinna vars namn, personnummer och bankkontonummer plötsligt kom upp på datorns skärm.
-Jag kunde se hur mycket Försäkringskassan hade betalat ut till den här kvinnan.
Skyller på varandra
Öster ringde Försäkringskassan som i går stängde ner hela tjänsten med e-legitimationer.
Myndighetens it-avdelning kunde konstatera att problemet låg hos de SEB-kunder som fått sitt så kallade e-certifikat från Telia.
Enligt såväl Försäkringskassan som SEB är Telia ansvarigt för problemet.
- Det kan bli störningar med den här tekniken när en viss webbserver används. Och Försäkringskassan har just den här sortens server, säger Jan Sjöberg på Telias pressavdelning.
Oisín Cantwell