Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Detta är o trevligt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-04

Kunderna rasar mot 3G- operatör

Kunderna rasar mot mobiloperatören 3 och startar en klagomur på nätet.

När inläggen blev för arga skrev anställda på 3 egna snällare kommentarer.

- Vi är pionjärer och har växt lite för snabbt, säger vd:n Shomo Liram.

Labinot Fejzullah har inte haft stor nytta av sin 3-telefon.

Det har gått så långt att missnöjda kunder har bildat en klagomur på internet.

Peter Bengtson, kompositör från Stockholm, ligger bakom sajten.

- Förhoppningsvis blir det en väckarklocka för företaget. De måste kunna stå för sina problem, säger han.

"Bara problem"

Labinot Fejzullah, 17, från Grimsås köpte sin 3G-telefon i december förra året.

- Sedan dess har jag bara haft problem.

Det tog inte lång tid förrän telefonen gick sönder och trots att den lagats fungerar den inte.

- Den stängs av, det finns ingen täckning trots att nätet är utbyggt i kommunen. Jag har inte kunnat använda de tjänster som jag betalar för, säger han.

Han hoppas att han ska få telefonen att fungera till slut - eftersom han inte får säga upp abonnemanget.

3:s vd Shomo Liram vill tona ner problemen.

Vuxit för snabbt

- Vi är pionjärer och har växt lite för snabbt, men jag skulle vilja säga att vi inte har några tekniska problem med våra nya telefoner.

Men han beklagar den dåliga bemanningen av kundtjänsten.

- Det har varit ett problem. Vi har rekryterat 60 personer, 30 börjar jobba nu på måndag.

I dag sitter 20 personer och försöker ta hand om samtalen från arga 3-kunder.

Enligt Peter Bengtson kommer flera av de positiva meddelanden som lagts in på sajten från 3:s eget kontor.

Ber om ursäkt

- Jag kan inte bekräfta eller dementera det innan jag hart kollat med vår it-avdelning, säger Elisabeth Lennhede, pressansvarig på 3.

- Om våra anställda skriver på en sajt och är öppna med vilka de är så är det inget problem, men det är inte bra om de utger sig för att vara kunder, säger Shomo Liram.

3:s verkställande direktör lovar nu att be samtliga kunder om ursäkt för problemen - via sms eller mms.

Katrin Krantz

Följ ämnen i artikeln