Regeringen tvingar fram 3G-samarbete

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-27

STOCKHOLM

Post- och telestyrelsen ska få möjlighet att tvinga teleoperatörerna att samarbeta om exempelvis utbyggnaden av 3G-nätet. PTS kan också bestämma priset om inte parterna kommer överens.

Det föreslår regeringen i en proposition om elektronisk kommunikation som lämnades över till riksdagen på torsdagen.

– Generellt sett tycker vi att det är en bra lag, som är anpassad till den snabba utvecklingen inom området, säger Telia Sonera Sveriges informationschef Ola Kallemur till TT.

Annars var det just de stora operatörernas ovilja att diskutera samarbeten i samband med utbyggnaden av det nya 3G-nätet som ledde fram till den tvingande lagen.

– Vi har samarbeten med alla vilket gör att vi knappast kommer att påverkas, säger Kallemur.

Sätter prislappen

Operatörerna ska enligt förslaget kunna tvingas att dela på master, antenner och annan infrastruktur. På så sätt hoppas regeringen kunna lösa en del av de problem som uppstått i samband med utbyggnaden av 3G-nätet.

PTS kommer dessutom att kunna sätta fastställa vad samarbetet ska kosta om inte parterna kommer överens.

”Utvecklingen inom området går oerhört fort. Därför är det viktigt med en flexibel lagstiftning som också ger regleringsmyndigheten muskler att gripa in när den fria konkurrensen inte fungerar” säger IT-minister Ulrica Messing i ett pressmeddelande.

Monopol består

Tele 2:s juridiskt ansvarige Jan Tjernell är generellt nöjd med den nya lagstiftningen, men är besviken på att inget görs för att bryta Telias monopol på fasta abonnemang.

– Det är det sista monopolområdet. Menar man allvar med att vilja öppna för konkurrens förstår jag inte varför man inte skapar möjligheten för att få konkurrens också på fast telefoni, säger Jan Tjernell.

Den nya ”lagen om elektronisk kommunikation”, som den kallas, fastställer också allas rätt att via hemtelefonen kunna få tillgång till internet. Lagen garanterar också möjligheten att gratis kunna spärra vissa telefonnummer, till exempel betalsamtal, samt att kunna få en kreditspärr som tillfälligt stänger abonnemanget när telefonräkningen skenar iväg utöver det vanliga.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln