Hackare länsade Nordea-kunds konto

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-06-21

”Det kan inte hända i Sverige”

En Nordea-kund i Danmark fick sitt konto länsat när någon hackade sig in på hans dator och knyckte säkerhetskoden till nätbanken. 25 000 kronor försvann.

– Det kan inte hända här, säger Nordeas informationschef i Sverige, Erik Evrén.

Nordea har två olika säkerhetssystem, ett i Danmark och ett i de övriga länderna Sverige, Norge och Finland. I Sverige får kunderna nya koder för varje gång de använder sig av internetbanken. I Danmark använder kunden samma kod varje gång.

Laddade ned program från Internet

Den danska kunden blev av med sina pengar sedan kunden laddat ned ett gratisprogram från nätet. Via programmet kunde en hackare ta sig in bakvägen, kopiera bankkundens alla filer, och med hjälp av den hämtade säkerhetskoden ta sig in på kundens konton.

Kunden blev av med 25 000 kronor. Pengarna kunde spåras, och tjuven greps när han skulle ta ut dem på banken.

– Vi uppmanar våra kunder att ta hand om sin dator som sitt hus, säger Jens Ekke, informationschef på Nordea Danmark. Det är inget fel på bankens säkerhetssystem, men människor måste se över säkerheten på sina datorer.

Nu uppmanar danska Nordea sina 570 000 kunder att installera brandvägg på sina datorer.

Tänker inte byta system

Danska Nordea har inga planer på att byta säkerhetssystem, och använda den svenska modellen.

– Kunderna tycker det är besvärligt att få nya koder varje gång, säger Jens Ekke.

Inga problem i Sverige

På Nordea i Sverige har man inte haft liknande problem. Kunderna får nya koder för varje bankärende, de skrapas fram och finns inte på kundens dator.

– Koden man skrapar fram ska användas tillsammans med andra koder, så det kan inte hända här, säger Erik Evrén.

Karin Klarström