Command & conquer blir dånande action

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-02-22

Klassiska strategispelet ”Command & conquer” förvandlas till ”Renegade” – dånande action i 3D-grafik.

Det har tagit fyra år att göra.

– Vi tog på oss en monumental uppgift, till och med med allt vi utelämnade, säger skaparen Louis Castle på spelföretaget Westwood.

I succéspelet ”Command & conquer” från 1995 var vi datorgeneraler och

klickade runt stridsvagnar och byggde upp militärbaser.

I actionspelet ”Renegade” förflyttas vi ner på slagfältet och blir stentuff kommandosoldat. ”Command & conquer”-fans känner igen varenda detalj.

– Nostalgi är fantastiskt för de som är nostalgiska. Men ”Command & conquer” handlade om att västvärlden sluter sig samman mot terrorister med en karismatisk ledarfigur. Jag beskrev ju just världshändelserna i dag, säger

Louis Castle, skapare av spelet och grundare av amerikanska speljätten Westwood.

Trots att temat är mer aktuellt än någonsin sällar sig inte Castle till de många spelmakare som strävar efter allt mer realistiska krigsspel.

– Min filosofi är verklighetsflykt, till en värld som känns trovärdig men ändå inte är verklig. Jag tror inte att det är vårt jobb att göra superrealistiska spel. Det är vi inte ansvarsfulla nog att göra.

Louis Castle grundade Westwood redan 1985 – och gjorde spel som ”World games” och ”Eye of the beholder” med ytterst primitiva medel. Men han har aldrig blivit förvånad över den snabba tekniska utvecklingen.

– Det allra första jag försökte göra på en dator för tjugo år sedan var en 3D-miljö. Det gick inte så bra. Jag tror inte att vi kommer till de spel jag föreställde mig då förrän om ytterligare några år.

I dag har så gott som alla pc-spel multiplayermöjlighet – spel mot andra över nätverk och internet. Men konkurrensen är knivskarp. Bara några få titlar lockar spelare och bredbandsutbyggnaden avtar. Westwood har länge satsat stort på multiplayer trots den långsamma utvecklingen.

– Onlinespel är absolut framtiden, men det är svårt och dyrt att vara i framkant. Spel är socialt. Allt nöje är en social företeelse, till och med bio – det är ju därför vi har biografer, säger Castle.

Närmast står just onlinespelet ”Earth & beyond” på schemat under våren.

Dessutom ”Pirates of Black Kat” till Playstation 2 i mars.

Westwood har gjort allt från barnspel till rollspel. I ”Dune II” och ”Command & conquer” skapade man till och med en helt ny spelgenre:

”real-time strategy”, ”strategi i realtid”.

Och nog låter det som Louis Castle har fått se de flesta av sina drömmar förverkligade när Aftonbladet frågar vad för ny, okänd mark han är sugen att tassa in på.

– Jag har alltid velat göra en Disneyfilm som animatör och det kom jag nära i ”Lejonkungen”-spelet. Jag har alltid velat göra spel av en film jag tycker om och det gjorde jag i ”Blade runner”, säger Castle.

– Jag vill föra spelen framåt. Jag vill få folk som inte trodde att de ville spela att spela, slår han till slut fast.

Här är Westwoods klassiker

Amerikanska spelföretaget Westwood har producerat nästan 60 spel sedan starten 1985. Här är några av titlarna.

World games från 1986.

Henrik Rudin