Apple har presenterat sin nya superpryl

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-27

Den är stor som ett A4-papper – och tycks ge oändliga möjligheter.

Förväntningarna var skyhöga när Apple presenterade sin nya iPad i San Francisco på onsdagskvällen.

Aftonbladets Ian Vännman rapporterade direkt från lanseringen av superplattan.

Apples Steve Jobs håller upp den nya plattan ”iPad” under lanseringen i San Francisco.

20.36: Apple visade en kort reklamfilm/dokumentär om iPad där deras chefsdesigner Sir Jonathan Ives talar om hur de har skapat den nya produkten.

Nu berättar Steve om att de har 125 miljoner konton med kreditkortsuppgifter redo att handla i deras butiker. 75 miljoner människor vet redan hur man iPad då de är bekanta med iPhone och iPod Touch. Han tycker det är en magisk produkt med ett oslagbart pris.

Han avslutar med följande citat:

"Vi har alltid försökt vara i korsningen mellan teknik och konst – vi vill göra den bästa tekniken, men den måste vara intuitiv. Det är kombinationen av dessa två ämnen som har låtit skapa iPad."

Och nu får alla journalister leka med prylen.

Jag får härmed tacka för mig och beklagar teknikstrulet i början.

"Går det att ringa?"

20.30: Svar vi inte har fått än:

Kan man ringa med den?

Stödjer bakgrundsprogram?

Hur fungerar de små iPhone-programmen som inte är anpassade för iPad än?

20.25: Nu visar Steve upp Apples tillbehör. Först en vanlig hållare så du kan ha den stående på bordet för att kolla film eller som en riktigt läcker väckarklocka. Men också en hållare med inbyggt tangentbord så man kan skriva på den längre stunder och samtidigt se hela skärmen.

20.23: Inom 60 dagar levererar Apple iPad utan 3G till hela världen. 90 dagar för 3G i USA. Till sommaren för iPad 3G i Sverige.

20.20: Äntligen priset! Apple ville ligga under 1000 dollar och de lyckades: 499 dollar vilket är 3 630 kr plus moms vilket är 4 500 kr. Skulle gissa att den kommer att säljas i sommar i Sverige för 4 999 kr.

Inte subventionerat

20.18: Nu berättar Steve om hur den ansluter till internet. Den har 3G och trådlöst nät. I USA erbjuder operatören AT&T två olika abonnemang 15 dollar för 250 MB per månad eller 30 dollar för obegränsad dataöverföring. Inget avtal, det vill säga man kan säga upp avtalet när man vill. Apple kommer alltså inte sälja den subventionerat. Det är helt annorlunda än hur de har hanterat iPhonen då den alltid var subventionerad av AT&T. Den bör lanseras i Europa i juni eller juli.

De säljs olåsta och använder ny SIM-korts standard. Men vad kostar den då?

20.13: De går igenom iWork rätt ordentligt – Number, Pages och Keynote. Det verkar faktiskt som att man kan arbeta riktigt bra med plattan. Man använder tangentbordet på skärmen när det behövs, resten av tiden försvinner det och genom att dra och klicka med fingrarna så flyttar man runt på innehållet i dokumenten. Tangentbordet anpassar sig även efter uppgiften. I Numbers så får man till exempel upp en snyggt numeriskt tangenbord med extra knappar för de vanligaste matematiskafunktionerna. Det är mycket rullgardinsmenyer i gränssnittet. Man klickar på en knapp och en lista över alternativ dyker upp. Phil kör hela demot sittandes med plattan i knät. Han håller den i ena handen och styr med den andra. iWork på iPad:en kommer att säljas i bitar, 10 dollar per program.

Förändrat gränssnitt

20.04: En sista sak om bokhandeln. Den använder standardformatet ePub som gör det lätt för alla publicera sina böcker hos Apple.

Nu vill Steve tala om iWork, Apples office-program. Han låter Phil Schiller, Apples marknadschef, berätta om hur det var svårt att få in iWork i iPad:en. Det är krävande program, men det behövdes också ett nytt sätt att jobba i programmen då man inte har en mus och tangentbord utanför datorn. De har verkligen förändrat gränssnittet. Det är är förenklat det rejält så att man kan använda fingrarna för att styra programmet.

19.58: Nu är Steve tillbaka på scen och ska berätta om hur de tänker tackla e-böcker. Först hyllar han Amazon och deras Kindle som har varit banbrytande.

Själva appen ser ut som en bokhylla där man i lugn och ro kan välja vad man vill läsa. Böckerna ser precis ut som de gör i verkligheten när man bläddrar igenom dem. Apple har så klart en bokbutik. Alla böcker man ser i exemplet kostar bara fem dollar, halva priset i jämförelse med Amazon. Fem stora bokförlag är med från början: Penguin, Macmillion, Simon and Schuster, Hachette och Harper Collins.

Man kan bläddra långsamt fram och tillbaka, precis som i en riktig bok. Det ser nog härligt inbjudande ut för en bokmal.

Inbjudande app

19.53: Nu visar Brushes upp, just det Brushes, ett mycket populärt ritprogram på iPhonen. De har byggt om deras app för iPad, det ser inbjudande ut.

Nu Electronic Arts:

Need for Speed Shift, – "Att utveckla för en iPad är lite annorlunda. Det är som att hålla upp en HD skärm nära ansiktet."

Till sist Major League Baseball, det är USAs proffsliga i baseball:

Om man inte följer baseball är det som bekant svårt att förstå, men amerikaner älskar sporten och den här appen ger dem en snygg app där de kan följa matcherna och all dess statistik live, inklusive live klipp i HD.

Grått papper på New York Times

19.44: Nu kommer de att släppa upp utvecklare från andra företag som får visa upp vad de har åstadkommit på bara två veckor med den nya utvecklingsmiljön som hör till iPad:en.

Först har vi Gameloft:

De visar upp FPS spelet Nova. Grafiken ser bra ut, man kan flytta kontrollen dit man vill.

Nu New York Times:

De visar upp en app som visar New York Times precis som den ser ut i verkligheten. Pappret är till och med grått som NY Times. Det är lite märkligt faktiskt.

19.37: Alla iPhone-appar fungerar på den.

Grafiken i spelen de nu visar upp är grym. Det är klart bättre än Sony PSP och Nintendo DS.

Man undrar ju vad det här kommer att kosta?

Massor av tv-program

19.30: Steve har inte sagt något alls om hårdvaran. Varken skärmstorlek eller datorns prestanda. Från vad man kan se är den större än de flesta trodde och upplösningen är mycket hög. På detalj bilder av gränssnittet ser allt mycket skarpt ut. Han fortsätter visa de inbyggda programmen, så som Google Maps och adressboken. Video ser bra ut och de har massor av TV-program och de senaste filmerna.

19.23: Det är svårt att göra den rättvisa i text. Jag uppmanar er att gå in på Engadget nedan och titta på deras bilder. Steve sitter i en skön fåtölj och visar alla funktioner. Han surfar runt på webben. Där kunde man se att den inte stödjer Flash. Han läser sin mail. Han kollar på sina foton. Allt ser snyggt ut. Det är som en blandning mellan en vanlig Mac och en iPhone. Nästan mer en Mac än iPhone faktiskt.

Tangentbordet dyker upp på skärmen när man behöver det och det verkade vara snabbt och enkelt. Nu visar han upp iTunes – läckert!

Som ett A4-papper

19.13: Nu har han tagit fram den!

Den ser rätt stor ut, som ett A4 papper faktiskt. Det är färgskärm.

Han säger att det är den bästa webbupplevelsen man kan få.

Se bilder här:

http://www.engadget.com/2010/01/27/live-from-the-apple-tablet-latest-creation-event/

19.10: Nu börjar själva lanseringen!

Men först en historisk tillbakablick. 1991 lanserade Apple sin första riktiga bärbara. Idag använder vi smart phones som iPhone och bärbara datorer, men Steve tycker det finns plats för något där i mellan.

Steve förklarar varför Netbooks inte är lösningen på det problemet.

19.06: Apple startade nu 1976 och nu omsätter de mer än 400 miljarder kronor om året.

”Magisk och revolutionerande!”

19.05: Nu kommer det statistik om Apples framgångar. De har 284 egna butiker som hade 50 miljoner besökare förra kvartalet. I deras App-butik för iPhonen har de nu 140 000 appar och användarna har laddat ner dessa mer än 3 miljarder gånger.

19.01: Vårt vanliga chatverktyg som många andra sajter använder runt om på nätet har gett upp under trycket. Så tills vidare får vi nöja oss med en hederlig artikel som ni får ladda om själva.

Steve Jobs äntrar scenen och ser lycklig ut!

– Vi vill börja 2010 med att introducera en magisk och revolutionerande produkt idag!

Aftonbladets
bloggar

Ian Vännman