Tyst i luren för 100.000 svenskar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-07

Com hems system har brakat ihop

Kabelbolaget Com hems kunder kan inte använda sina telefoner.

Tekniska problem har orsakat stora problem i flera dagar.

- Våra tekniker har lokaliserat felet och vi hoppas vi ska kunna lösa det under dagen, säger Janna Schibbye, informationschef på Com hem.

Sedan i söndags har samtliga telefonikunder hos kabelbolaget Com hem haft problem med sina telefoner. Det har inte gått att ringa ut och det har inte gått att ta emot samtal.

- Com hem ger nästan ingen förklaring eller infomation om detta.

Själv sökte jag en son på annan ort och fick inget svar på telefon men signalerna gick fram varför man blev orolig och tog bilen dit och kollade om allt stod rätt till. Känslan känns skön när personen öppnar dörren och allt är bra. Men telefonen den var totalt död, säger Arne Holmberg som har en son som ringer via Com hem.

100 000 berörs

De som berörs av stoppet är de cirka 100 000 kunder som valt att ringa över Com hems kabelnät istället för att ha kvar sitt fasta telefonabonnemang.

I dag gick Com hem ut med information på sin hemsida och med talsvar på sitt kundtjänstnummer om att man lokaliserat felet och hoppas kunna lösa det under dagen.

- Det rör sig om en överbelastad växel. Vi har haft en större kundtillströmning än våra tekniska system klarat av. Våra tekniker arbetar nu på att installera en ny växel som ska avhjälpa felet, säger Janna Schibbye.

Överbelastningen i växeln innebär inte att hela nätet är utslaget hela tiden. Däremot leder den till att det inte vid belastningstoppar inte går att ringa ut eller att ta emot samtal.

Peter Pettersson