Bara en fällning hittills

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-24

Så säger den nya lagen om reklam via e-post

Den 1 april förra året förändrades situationen drastiskt för företag som gör reklam via e-post.

För de som bryter mot lagen riskerar dryga böter.

Men bara ett företag har hittills fällts.

Förra året skickade Bingolotto ut ett erbjudande om att köpa lotter till lycksökare som angivit sin mejladress på bland annat företagets hemsida.

Men de som fick erbjudandet hade inte givit sitt tillstånd till att få reklam från företaget.

I september fick Bingolotto ett förbudsföreläggande. Gjorde de om samma misstag igen väntade dryga böter på 200 000 kronor.

Från och med den 1 april förra året började den nya marknadsföringslagen att gälla. I den står det att mejl och sms med reklam endast får sändas till den som begärt det.

Avsändaradress ett krav

Tidigare gällde att den som inte ville ha skräpmejl skulle ha möjlighet att säga nej till dem. Man skulle kunna begära att bli struken från avsändarens lista.

Nytt var också att mejlen alltid skulle innehålla en avsändaradress dit man kunde skicka sin anmälan om att inte längre ta del av reklam.

I Sverige har endast 14 företag prövats sedan den nya lagen tillkom, men endast Bingolotto har fällts.

Merparten av skräpposten kommer dock från andra länder, vilket gör det svårt för svenska myndigheter att agera.

Per Mattsson

Följ ämnen i artikeln