Ruinerade av mobilen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-11

Sverige har Europas näst högsta taxor

"DET LUKTAR KARTELL" Fredrik Isakson, 36, och hans 12-åriga dotter Alice i Stockholm ringer för ungefär 700 till 1 500 kronor varje månad. Han tycker att man bör ifrågasätta varför prisnivåerna är så höga i Sverige. – Min operatör Comviq är inte värre än andra, de verkar alla vara lika goda kålsupare. Det luktar nästan kartellbildning, säger han. För Fredrik är det självklart att Alice ska ha en egen telefon. – Hon ska alltid kunna ringa om det är något.

Allt fler svenskar har svårt att betala sina mobilräkningar.

Det är inte så konstigt.

Sverige har bland de högsta mobiltelefonipriserna i världen.

Dyra mobiltaxor håller på att ruinera de svenska hushållen. Enligt kronofogdemyndighetens senaste halvårsstatistik handlar allt fler ärenden om obetalda mobilräkningar.

– Det finns inga exakta siffror, men erfarenhetsmässigt ser vi att ärenden som rör telefoni ökar, säger Åke Lundholm på Skatteverket.

Stora skillnader

Det beror delvis på höga mobilpriser.

Sverige hör till världens dyraste länder när det gäller mobiltelefoni.

För 75 utgående samtal och 35 sms per månad betalar en grekisk mobilanvändare cirka 280 kronor.

En svensk Teliakund betalar betydligt mer för samma tjänst: 509 kronor.

Även jämfört med våra nordiska grannar betalar vi mycket.

TeliaSonera tar i dag 1,25 kronor per sms i Sverige. I Finland kostar det 82 öre, i Norge 74 öre. I Danmark: 24 öre. För samma tjänst – hos samma företag.

Dålig konkurrens

– Det antyder hur konkurrensen fungerar på den svenska mobiltelefonimarknaden, säger Hans Brändström, enhetschef för Post- och telestyrelsens, PTS, konkurrensavdelning.

Han kallar den svenska mobilmarknaden för ett oligopol. Några få stora aktörer

– Telia, Vodafone och Tele 2-ägda Comviq dominerar mobilmarknaden och håller priserna uppe, säger Hans Brändström,

Uppstickare kämpar

Uppstickare som Djuice, Chess och Tre (3) försöker konkurrera med de stora mobilbolagen genom lägre samtalskostnader.

Men konkurrensen sker på tuffa villkor.

Eftersom det är de tre stora operatörerna som äger mobiltelenäten måste de nya tjänsteleverantörerna hyra in sig hos dem.

– De måste sluta avtal med de nätägande operatörerna och det är förstås väldigt olika styrkeförhållanden.

– De flesta avtal är för dåliga för att kunna konkurrera, säger Hans Brändström.

Nya kostnader

För konsumenterna innebär den svaga konkurrensen att räkningarna blir dyra.

I många fall blir det en tung påfrestning för hushållsekonomin:

– Helt nya kostnader har tillkommit i familjernas ekonomi. Internet, mobiltelefoni och betal-tv som inte ens fanns för 15 år sen. Det kan bli väldigt höga belopp, säger Ann-Sofie Magnusson, familjeekonom på Ikanobanken.

Så bantar du mobilräkningen

Telia är näst dyrast i Europa

Läs också:

Irene Beertema

Följ ämnen i artikeln