”Det här är mycket, mycket allvarligt”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-08

Telia skakat: Erkänner att ett fel har begåtts - febril aktivitet för att rätta till det

Beskedet att det går att ta del av mycket känslig information om hur vissa Teliakunder i Malmö surfar på internet slår ner som en bomb på Telia.

Under dagen har det varit febril aktivitet för att ta reda på vad som ligger bakom, och nu erkänner Telia att ett fel har begåtts:

– Det är mycket, mycket allvarligt och helt oacceptabelt, säger Jan Sjöberg, presschef på Telia.

Det var efter att aftonbladet.se skrev om säkerhetshålet på fredagen som Telia blev varse allvaret i situationen. Under dagen har man felsökt och på eftermiddagen säger Telia att ett fel har begåtts i samband med en ”ombyggnad” eller omprogrammering av ett antal switchar eller dataväxlar. Detta skeddde för ett eller ett par dygn sedan.

Osäkert hur många som drabbats

– Allt tyder på att det är så. Men jag kan i dagsläget inte i detalj redogöra för hur felet ser ut, vem som har begått det och hur många som har drabbats, säger Jan Sjöberg.

Något har hänt som gör att information om tusentals av Malmös HSB-boendes internetsurfande blivit tillgänglig för obehöriga – det är osäkert hur många som kunnat ta del av informationen.

Men i vart fall är det en – It-säkerhetskonsulten Dan Egerstad – som var den som först slog larm.

Telia har nu tagit kontakt med HSB i Malmö för att så fort som möjligt få ut kundinformation, dels via sin egen kundtjänst och dels via HSB:s hemsida.

Brustit i rutinerna?

– Dessutom undersöker vi om vi har brustit i några rutiner, säger Jan Sjöberg. Vi tycker det är otroligt trist att detta har hänt.

Men det måste ju vara helt oacceptabelt?

– Ja, det är det. Det är mycket, mycket allvarligt och helt oacceptabelt. Men vi gör allt vi kan för att rätta till felet och dessutom undvika att det händer igen i framtiden.

Det var redan under gårdagen som Dan Egerstad skrev om sin upptäckt på nyhetssidan virus112.se. Dessutom slog han själv larm till Telias kundtjänst. Ändå hände inget förrän på fredagen.

– Jag vet inte vad det beror på, om det är så, säger Jan Sjöberg.

HSB slår larm:

Följande meddelande kom ut på HSB Malmös hemsida under fredagen:

Robert Triches