Siemens satsar på modemobiler

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-01-29

Siemens ger sig in i designkriget på allvar med sin nya kategori av moderiktiga nallar. Först ut är Xelibri - ett strykjärnsformat ”smycke” som du kan ha hängande runt halsen.

För att attrahera den unga, trendiga målgruppen kommer mobilerna att säljas i nya sammanhang – Siemens satsar på modevaruhus och -återförsäljare. Två gånger om året kommer nya kollektioner av "modeaccessoarer" att släppas.

Det är telefoner utan tekniska finesser där fokus lagts på ytan.

Xelibri kommer att finnas till försäljning i Storbritannien, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Singapore och Spanien i april. Först i september lanseras den på den svenska marknaden.

Vill skapa behov

Med den nya kategorin av mobiltelefoner hoppas Siemens kunna skapa ett behov för mer än en mobiltelefon hos konsumenterna.

- Xelebri är modeaccessoarer som man kan ringa med, säger George Appling som basar över den nya produktgruppen.

- Vi ser framför oss ett scenario där folk äger flera olika modetelefoner och har på sig den som bäst passar deras sinnesstämning, tillfället eller de kläder de har på sig.

Lotta Holmström

Följ ämnen i artikeln