Sony Ericsson lanserar nya modeller

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-20

P900 spelar in video, T630 ny kameratelefon

Handdatortelefonen P900 bygger på den tidigare modellen P800.

Sony Ericsson lanserar två nya avancerade mobiltelefoner och väljer därmed väg. Företaget satsar på högteknologi och avancerade användare, till skillnad från Nokia och andra konkurrenter.

-?Vi vill hellre göra affärer med operatörerna med de här apparaterna än med de allra billigaste. På de enkla krävs enorma volymer för att generera några vinster, säger företagets försäljningschef Roger Bollander till TT.

T630 är en ny kameratelefon.

Runt om i världen lanserade Sony Ericsson på måndagen sina två senaste nyheter på mobilfronten. Uppföljarna till storsäljarna T610 och P800, fyndigt nog döpta till T630 och P900. Försäljningsstart i november och med en prislapp på mellan 4?500 och 7?000 kronor utan subventioner. Fyllda med teknik och tjänster.

Video

Handdatortelefonen P900 kan ännu mer än sin föregångare. Stillbildskameran har kompletterats med en videokamera, som gör det möjligt att filma och skicka korta videosnuttar på samma sätt som det är möjligt att skicka stillbilder via MMS.

Konkurrenten Nokia satsar inte på samma sätt på telefonen som bildmedium. Men Sony Ericsson är övertygade om bildens betydelse.

-?Det kommer att säljas över 65 miljoner bildtelefoner i år. Det betyder att det säljs fler telefoner med kamera än digitalkameror, säger den nordiske marknadschefen Per Alksten.

Telefonerna närmar sig allt mer datavärlden. Att kunna skicka meddelanden till kompisar som man ser är uppkopplade är möjligt med de nya telefonerna och kan bli nästa trend.

-?Men där hänger det på att operatörerna gör det möjligt också, men det kommer nästa år, spår Per Alksten.

Strategi

De stora telefontillverkarna väljer olika strategier för att möta framtiden. Konkurrenten Nokia till exempel satsar stenhårt på nischade apparater, en ren speltelefon, en ren kameratelefon, en ren arbetsmaskin och så vidare.

En annan konkurrent, Siemens, lanserade i veckan en störtflod av nyheter, som ett sätt att täcka hela marknaden.

-?Har man som Nokia har 35-40 procent av marknaden måste man kanske nischa sig på ett annat sätt. Vi väljer den del av marknaden vi tror att vi kan konkurrera bäst på. Vi ligger i framkant när det gäller teknik, säger Roger Bollander.

Smart och enkelt

P900 är ett exempel på det. Den är en så kallad smartphone, som lanseras som allt från handdator till musikmaskin. Marknaden för den typen av telefoner tror Sony Ericsson kommer att växa. Bland annat i världens största mobilland Kina, där det varje månad tillkommer cirka fem miljoner nya mobilanvändare.

-?Vår prognos är att var femte såld telefon år 2007 är en smartphone, säger Per Alksten.

Samtidigt som telefonerna blir allt mer tekniskt avancerade, gäller det att göra dem lätta att använda.

Då betyder design en hel del. Den nya T630 är på ena sidan en mobiltelefon och ser ut som en sådan. Vänder man på den blir den en kamera och påminner i hantering och utseende om en sådan.

-?Vill man att till exempel bilder ska slå, ska det räcka med några klick för att skicka dem, annars blir det för krångligt, säger Per Alksten.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln