Billigare och bättre
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-31
Creatives nya mini-mp3 kostar hälften och låter skönare än Ipod Shuffle
Creative ger inte upp kampen mot Apples Ipod.
Med nya mini-mp3:an Stone har man siktet inställt på Ipod Shuffle.
Aftonbladet.se har testat utmanaren mot en Shuffle.
Apple har de senaste åren ägt marknaden för mp3-spelare. Åtminstone i USA där man har över två tredjedelar av marknaden. Och när Microsoft lanserade sin utmanare Zune i USA ledde det till att Apples försäljning ökade ännu mer.
Störst i Sverige
Svenskarna är däremot lite mer svårflörtade. Visserligen är Apple överlägset störst när det gäller mp3-spelare med inbyggd hårddisk.
Men när det gäller de mindre spelarna, som använder en så kallad flashdisk för att lagra musiken, är det Creative som är störst. Tvåa är Sandisk och Apple kommer först på tredje plats enligt statistik från analysföretaget It-research.
Billigare och bättre
Apple får se upp med Creative Zen Stone. Den kostar hälften så mycket och har faktiskt bättre ljud när man jämför både spelarna med de originalhörlurar som följer med i förpackningen. Apple har bytt till bättre hörlurar i sina dyrare Ipod Nano-modeller men inte på Ipod Shuffle.
Men i många sammanhang har Apples Ipods med sina typiska vita hörlurar blivit en statusgrej. Och då räcker kanske inte Creative ända fram.
Ipod Shuffle
Creative Zen Stone
Peter Pettersson