Du kommer att få vara med och utveckla Aftonbladet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-30

Aftonbladet är Sveriges största dagstidning – oavsett i vilken form vi kommer ut.

När nu den hett uppsnackade Ipaden kommer till Sverige fortsätter vi

Aftonbladets utveckling av utgivningen.

Denna gång kommer du som läsare att bjudas in och påverka hur du vill ha din tidning på Ipaden.

Men låt oss ta det från början. Det var en gång …

… den 6 december 1830. Alltså nästan på dagen 180 år sedan. Lars-Johan Hierta gav ut det första numret av Aftonbladet. Det blev starten för den fria pressen i Sverige.

Innovation var ledordet redan från dag ett för Aftonbladet. ­Yttrandefrihet och frihandel var hjärtefrågor, liksom att driva med sängkammarväldet kring Karl XIV Johan för att kritisera statsskicket monarki.

Distributionen anpassades så att de senaste nyheterna från

diligenserna i Europa kom med i ­Aftonbladet. Lars-Johan Hierta investerade i moderna snällpressar som gav Aftonbladet en första upplaga på för den tiden svindlande 3 000 exemplar.

Det låg alltså djupt i Aftonbladets historia att förstå vad som hände på 1990-talet när distributionen av nyheter blev digital. När andra tidningshus fastnade i ­existentiella funderingar om att vara eller icke vara på nätet följde vi vår ledstjärna innovation och lanserade aftonbladet.se 1994.

Det har gett Aftonbladet en nästan världsunik position i ­digitala medier. I dag har Aftonbladet totalt över 2,6 miljoner ­läsare varje dag i våra olika ­utgåvor. Vi är Sveriges största ­tidning i pappersform såväl som digitalt. Vi är den enda svenska dagstidningen som har fler läsare i digitala utgåvor än i tryckta.

Och … ja, du vet, så där kan vi skryta på tills du tröttnar. Så låt oss släppa sifferövningen och

i stället kolla vad Ipaden betyder för dig som läsare av Aftonbladet.

Vi tror att det betyder ökad valfrihet. Vi kommer därför att erbjuda dig att köpa bara Sportbladet om du vill, eller bara Aftonbladets nyhetstidning om du vill. Eller bara bilagan utan något ­annat, om du vill. Självklart kommer att du få ett bättre pris om du vill köpa allt på det sätt du gör i kassan eller kiosken i dag.

Kanske vill du ha ditt Aftonbladet på något helt nytt sätt som vi inte kunnat förutse. Då får vi göra om och göra rätt.

Men till en början kommer ­Aftonbladet i Ipaden att se ut som en tidning. När du pekar på en artikel så flödar innehållet om för att passa Ipaden. Extra bilder, rörliga tv-klipp kommer att komplettera och höja läsupplevelsen av tidningen. Och en enkel tumrörelse bort ligger de senaste uppdateringarna online i skönt läsläge, eller möjligheten att kommentera och prata med andra läsare.

Om det är något vår höga utvecklingstakt i digitala medier har lärt oss är det att närheten till er läsare ökar.

Vi har dragit en del slutsatser av det i hur vi kommer att lansera Aftonbladets olika produkter på Ipad. Vi kommer därför att i ­samråd med er läsare ta steget ut på denna nya spännande plattform.

De första läsarna får redan i morgon smygläsa vår första tidning ut – Sportbladet. En grupp av trogna Sportbladet-läsare kommer att få en Ipad av oss och bjudas in till en Facebookgrupp där de får direkt kontakt med vårt utvecklingsteam.

Inom de närmsta dagarna blir Sportbladet i Ipad tillgänglig för alla. Därefter kommer vi att släppa Aftonbladets nyhetstidning, därefter bilagan Klick! beroende på er respons går vi sedan vidare.