Norrlandsungdomar bränner hemma

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-04-05

Flitigast på att ladda hem musik och film på nätet

Att ladda hem musik och film på nätet är en folkrörelse. Flitigast med detta är ungdomar i Norrlands och Småland, visar en ny attitydundersökning.

Det puttrar i snart sagt varje dator norr om Dalälven, där 84 procent av ungdomarna laddar ner musik utan att betala, visar undersökningen bland 3 500 slumpvis utvalda användare av ungdomssidan Lunarstorm.

Ingen annanstans ökar fildelandet så starkt som i Norrland. Hälften av unga nedladdare i norr laddar hem mer musik i dag än för ett år sedan.

I Stockholm och södra Sverige går trenden åt andra hållet. Man laddar ner mindre och inte lika många gör det. Men ändå visar undersökningen bland ungdomar mellan 15 och 25 år att tre av fyra 08-or laddar hem utan att betala för sig.

- I Norrland och i Småland har det fortfarande något av nyhetens behag över sig, när bredbandet når allt fler i hela landet, säger Johan Forsberg, informationschef hos Lunarstorm.

Köper också

Till glädje för musik- och filmbranschen visar undersökningen också att allt fler faktiskt köper musik via nätet, i synnerhet de yngsta mellan 15 och 18 år. Gamlingarna i sammanhanget, 22-25-åringarna, hänger kvar vid gratisätandet. Bara en av tio köper musik via nätet.

- Det visar att det är tonåringarna som driver utvecklingen, säger Johan Forsberg.

Andra undersökningar från USA visar på en liknande trend. Via fildelning skapas ett intresse för musik, vilket lett till en ökad försäljning.

Lönegap

Undersökningen "Äger, duger, suger" är en första delstudie av ungdomars konsumtionsmönster och vad som styr deras val. Kommande undersökningar ska svara på frågor om arbete, studier, nöje och underhållning. Med 1,2 miljoner aktiva medlemmar är Lunarstorm den största internetsidan för landets ungdomar. Aktiviteten på sidan motsvarar varje dag vad de fem efterföljande internetsidorna på internet lyckas generera tillsammans.

Den nu gjorda undersökningen konstaterar också att redan som unga tjänar killarna mer än tjejerna. Till exempel tjänar 28 procent av killarna mellan 22-25 år i snitt 12 000-16 000 kronor i månaden. Det gör bara 9 procent av de unga kvinnorna i samma ålder. De flesta (37 procent) tjänar 5 000-8 000 kronor i månaden.

Följer kompisråd

Trots det visar undersökningen att unga tjejer handlar ofta och gärna, killar köper dyrt och gör det motvilligt. Dessutom ska det helst gå fort.

Tjejerna gör det gärna med kompisar (sju av tio). Killarna gärna i sällskap av flickvännen. Men av allt att döma är den ordningen inte uppskattad av flickvännerna. Bara en av tre vill handla i sällskap med pojkvännen.

Kompisars råd är det vanligaste svaret på vem som påverkar valet inför köp, (50 procent). Men därefter följde reklam och tidningsartiklar. Bara några få ungdomar tog råd av butikspersonalen.

Anders Lignell/TT