Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Spel har varit kul - i 30 år

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-06-29

Spel är ett anrikt nöje.

Den första riktiga digitala utmaningen - svartvita "tennisen" i "Pong" - är nära 30 år gammal.

Och det mesta vi spelar i dag lirade vi redan på 80-talet.

Hypersnabba datorer med 3D-kort och mäktiga tv-spel med blixtrande effekter. Visst ser de gamla klassikerna för risiga ut i jämförelse med dagens högteknologi.

Men spelglädjen är det inget fel på.

Nej, faktum är att de flesta spelidéer föddes redan under 80-talet och tidigt 90-tal. På kassettband till hemdatorn Commodore 64, på Nintendos fyrkantiga plastbox NES eller dåtidens supermaskiner Atari ST och Amiga.

"Pole position" formade racingspelen 1983. "Tetris" utmanade hjärna och reflexer 1986. "Sim city" simulerade vardagsliv 1987 och "Dune II" startade vågen av actionfyllda strategispel 1992.

De mest kända spelfigurerna är också urgamla. Filuren Pac-Man som käkar prickar och jagas av spöken föddes 1980 (inspirerad av en halväten pizza). Nintendos skuttande hjälte Mario kom året efter.

Som stark kontrast till banbrytande spelidéer var 80-talet också de rent hjärndöda actionspelens storhetstid. Ingen handling. "Shoot "em up", skjut på allt. Suveränt kul. "Commando", "Delta", "Turrican"" Bara en nivå till.

Hemdatorerna innebar en revolution för spelvärlden. De satte hisnande datorkraft i händerna på tonåringar - som snart tröttnade på att lira och började göra egna spel. Det blev storverk i pojkrummen.

Legenden Peter Molyneux har skapat spelhistoria flera gånger om med bland annat "Populous" (1989). Han programmerade sitt första spel helt själv och satt med två bandspelare och gjorde kopior som han krängde via annonser i en datortidning.

I dag är spelproduktion storindustri. Tiotals, ja ibland hundratals personers verk. Hjärnan bakom spelet har närmast en regissörsroll.

I våras kom Molyneux mångmiljonprojekt "Black & white". Det tog fyra år att utveckla. Utgivet av spelgiganten Electronic Arts som omsätter nära 16 miljarder.

Det var nog varken bättre förr eller nu.

Vi ville bara påminna om att spel har varit hysteriskt kul i 30 år.

Henrik Rudin