Internet utvecklas med bredband

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-03-25

Nätet allt viktigare i svenskarnas liv

Internet fyller en allt viktigare del av vårt dagliga liv.

Med tillgång till bredband ökar betydelsen allt mer, visar en stor undersökning om svenskarnas internetvanor. Men folk har annat att göra än att sitta framför nätet, visar undersökningen.

Jämfört med en liknande studie för två år sedan är det betydligt fler som använder internet och till allt mer.

Undersökningen som speglar läget under första halvåret 2002 visar att fler fått tillgång till internet på jobbet eller i hemmet. 66 procent av alla svenskar har tillgång till internet eller annan kommunikationsteknik som mobiltelefoni. I många grupper har mer än 80 procent tillgång till nätet. Sammanlagt är det en ökning med nio procent sedan den förra mätningen år 2000. Tjänstemän och högutbildade med bra lön fortsätter att ha övertaget i cyberrymden.

Det oberoende institutet World Internet Institute följer utvecklingen av internetanvändandet i Sverige och kommer att kunna jämföra utvecklingen här hemma med utvecklingen i flera andra länder. Över 2 000 slumpvis utvalda svenskar i alla åldersgrupper har deltagit i undersökningen.

Nya beteenden

Redan för ett år sedan hade bredbandsutvecklingen, framförallt genom ADSL som ger bredband via den vanliga telefonkabeln, skjutit fart ordentligt. I dag är mer än 400 000 svenskar uppkopplade till internet via teleoperatörernas ADSL-tjänster. Ytterligare cirka 100 000 användare har andra bredbandsuppkopplingar. Majoriteten av internetanvändarna har fortfarande en telefonuppkoppling.

Enligt utredningen innebär övergången till bredband ett nytt beteendemönster framför skärmen. Framförallt blir det enligt undersökning mer frekvent, men i kortare perioder.

Dygnet har inte mer än 24 timmar. Internet har inte mer än marginellt påverkat konsumtionen av andra medier, visar undersökningen. Att ha tillgång till Internet behöver inte betyda att folk använder det hela tiden och överallt.

Få storsurfare

16 procent av de tillfrågade använder inte alls internet. 19 procent att de sitter framför skärmen högst en halvtimme i veckan. Sammanlagt uppger över hälften av användarna att de ägnar internet högst en timme i veckan. Bara 17 procent uppger att de använder internet sju timmar eller mer i veckan.

Yngre män och bredbandsanvändarna är storkonsumenterna. Även om skillnaden mellan män och kvinnor minskat vad gäller tillgången, så består skillnaden mellan användandet. Internet är fortfarande mannen och barnens leksak i hemmet.

Försiktiga

Tiden som används framför datorn fördubblats på över en treårsperiod för dem som har en modemuppkoppling via telefonen. Tiden som spenderas på nätet sexdubblades enligt undersökningen under samma tidsperiod av dem som har tillgång till bredband.

E-post, surfande och att ta hand om bankärenden är de vanligaste sysselsättningarna. Men i takt med att användarna blir allt mer vana vid internet ökar bredden i användandet. Att köpa varor och tjänster via nätet växer stadigt, om än inte i den takt som de stora visionärerna trodde för några år sedan. Fortfarande är svenskarna försiktiga med att lämna ifrån sig personliga uppgifter och kontokortsuppgifter.

Anders Lignell/TT

Följ ämnen i artikeln