Bredbandsbolaget köper Bostream

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-10

Blir näst största bredbands- leverantören i Sverige

Bredbandsbolaget köper konkurrenten Bostream.

Med köpet utmanar man jätten TeliaSonera på bredbandsmarknaden.

Bostreams abonnenter får en betydligt snabbare uppkoppling - men inte lägre pris.

Köpet gör Bredbandsbolaget till landets näst största leverantör av bredbandstjänster efter TeliaSonera.

Efter sammanslagningen får Bredbandsbolaget 275.000 abonnenter jämfört med TeliaSoneras 440.000 ADSL-kunder.

- Vi köper för att skapa en stark konkurrent till Telia, säger Bredbandsbolagets vd Peder Ramel.

- Vi vill också utnyttja de stordriftsfördelar som finns när man skapar en större kundbas, för att kunna utnyttja det nät bättre som vi investerat mycket pengar i.

Får inte fiber

För Bostreams kunder innebär köpet att de får en snabbare uppkoppling. Däremot inte lägre pris.

- Idag får de 2,5 Mbit per sekund. Vi erbjuder 8-10 Mbit, säger Peder Ramel.

Att priset inte sänks - de flesta av Bostreams privatkunder betalar idag mer än Bredbandsbolagets - beror på att uppkopplingen ser annorlunda ut.

- De kan inte få samma pris som den som är uppkopplad med fiber. Fastighetsägarna har varit med och betalat där, säger Peder Ramel.

Telia välkomnar konkurrensen

På TeliaSonera välkomnar man det det nya bolaget.

- Konkurrens är alltid bra för konsumenten, säger Lars Billström, presschef vid TeliaSonera.

Det är oklart vad som händer med Bostreams anställda efter sammanslagningen. Företaget har idag drygt 100 anställda.

- Vi kan inte uttala oss om det. Vi ser över hela personalsituationen, säger Peder Ramel.

Klart är i alla fall att Bostreams 25 anställa i Stockholm kommer att erbjudas att flytta till Bredbandsbolagets lokaler i Liljeholmen.

Tidigare artiklar:

Caroline Olsson