E-handlare slarvar med ångerrätten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-29

Försäljningen ökar – liksom klagomålen

Stockholm

Internetföretag är dåliga på att ge information om kundens rättigheter. Mer än hälften av 150 undersökta svenska e-handelssidor uppfyller inte lagstiftningens krav.

- Att så många som 80 av de undersökta företagen inte klarar av att ge rätt information är allvarligt och fler än jag väntat mig, säger Magnus Karpe som ansvarat för Konsumentverkets granskning av internethandelns avtalstexter.

Ett tiotal jurister på verket gick i början av veckan igenom 150 svenska nätsajter och deras avtalstexter. I 20 andra länder genomförde konsumentmyndigheter liknande undersökningar inom ramen för dessa myndigheters samarbetsorgan Icpen.

Varje år genomförs gemensamma aktioner och i år hamnade näthandeln under lupp när man jagade konsumentfällor på nätet.

- Det dåliga resultatet i Sverige kommer vi att följa upp på olika sätt. Bland annat genom att ta kontakt med företagen för att visa på felen, säger Magnus Karpe.

Ångerrätt

De vanligaste felen handlar om att inte ge rätt information om ånger- och reklamationsrätt.

- Det är två skilda saker. Ångra sig har man rätt att göra i 14 dagar oavsett orsak. Reklamera en bristfällig vara har man tre år på sig att göra, men det blandar många e-handlare ihop, säger Karpe.

Han vill inte peka ut någon speciell bransch. I undersökningen ingår nätbutiker med alla sorters varor som går att sälja bra på nätet som smink, skivor, elektronikprylar, kläder och böcker. Resebolagen ingår inte i undersökningen.

Svenska Postorderföreningen organiserar många internethandlare, upprättar gemensamma konsumentavtal och har en egen etisk nämnd för sina medlemmar.

- Vi är övertygade om att våra medlemmar kan regelverken och följer dem, säger föreningens vd Lennart Helgesson, men tillägger:

- Det är lätt i dag att sätta upp en sida. Ibland är det glada amatörer som inte kan regelverken.

Ökar

Internethandeln ökade under förra året med 34 procent enligt föreningen och står för 44 procent av den totala postorderförsäljningen. Sammanlagt räknar man med att internethandeln omsatte 10,4 miljarder kronor förra året och att det skickades 14 miljoner varuleveranser till svenska kunder.

- Det är en växande trend som pågått i flera år, den ser ut att fortsätta så också i år, säger Lennart Helgesson.

Med ökad handel följer också fler fall på Konsumentverkets bord.

- Vi ser att de ofta handlar om just ånger- och reklamationsrätt, säger Magnus Karpe.

Fakta: Så handlar du säkert

Anders Lignell/TT