Skräp för 7000 kronor om året

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-18

Elektronisk skräppost hotar nätets användbarhet

Den elektroniska skräpposten kostar arbetsgivarna ungefär 7 000 kronor per anställd och år.

Oönskad reklam sprids nu i så stor omfattning att den hotar internets användbarhet.

Fyra av tio nätanvändare vill att teleoperatörer och programföretag tar större ansvar för att stoppa skräpposten, visar en Sifo-undersökning beställd av Telia och Microsoft.

– Vi har alla ett ansvar för att stoppa verksamheten, men vi kommer inte ifrån att varje enskild internetanvändare också har ett ansvar för att datorn är skyddad och att virusprogrammet uppdateras, säger Jan Sjöberg på telekoncernen Telia Soneras informationsavdelning.

I september formligen exploderade anmälningarna om spam, massutskickad reklam, i Telias e-postlådor. Från några hundra anmälningar per dag blev det plötsligt närmare 4 000.

– Vi insåg att något måste göras och vi beslutade att helt enkelt stänga av de datorer som spred skräpposten från internet. I inget fall handlar det om medveten spridning. Kundernas oskyddade datorer har helt enkelt ''kapats'' och förvandlats till distributörer av reklamen, säger Ingrid Bardh, chef för internetdriften hos Telia.

Kunderna får hjälp att ''avlusa'' sina datorer innan de kopplas upp mot internet igen.

Miljarder

Enligt Sifo-undersökningen vet inte fyra av tio hur de ska skydda sig mot angrepp. Teoretiskt betyder det att cirka 500 000 hemdatorer står vidöppna för angrepp. Var och en av dem kan skicka ut 100 000 skräpmejl per dygn.

Effekten har inte låtit vänta på sig efter beslutet att stoppa spamdatorer. Telia kallar det ett trendbrott när anmälningarna sjunkit till drygt 3 000 om dagen i stället för befarade 6 000 om inget gjorts.

Skräppost betraktas som ett större och dyrare hot mot internets användbarhet än virus. Enligt olika analysföretag kostade spam 83,2 miljarder kronor under oktober månad i hela världen. Att ta hand om och städa efter virusangrepp kostade 67,2 miljarder.

Spam stod i oktober för över hälften av all e-post och enligt Nucleus Research lägger varje anställd ungefär en arbetsvecka om året på att städa brevlådan. I pengar betyder det ungefär 7 000 kronor per anställd.

Värt risken?

– Som programföretag inser vi också att den fortsatta internetutvecklingen bygger på att folk har förtroende för nätet och att det är lätt att använda, säger Microsofts säkerhetsansvarige Predrag Mitrovic till TT.

Hotmailanvändare världen över vet att postlådan ständigt fylls av diverse oönskad reklam. Men nya filterlösningar har dramatiskt sänkt antalet skräpmejl.

I vår beräknas en ny lag träda i kraft som gör det straffbart att sprida spam. Det är det redan på andra håll. Men det kan vara värt att ta risken. Undersökningar visar att ungefär en procent av spammottagarna ändå svarar.

– Lek med tanken att 80 miljoner reklamutskick för att köpa Viagra skickas ut. 800 000 nappar. Det är stora pengar det handlar om, säger Jan Sjöberg på Telia.

Anders Lignell/TT