100-tals lurade på bredbandet
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-01-28
Telia: Vår information har varit tydlig
Hundratals bredbands-kunder känner sig lurade av Telia.
Efter Aftonbladets artikel lovar telejätten bättre kundtjänst.
– Är kunderna missnöjda beror det på felaktig information från oss, säger Ralph Arnestig på Telia.
Flera hundra mejl strömmade in till Aftonbladet i går efter artikeln om advokat Claude Zacharias strid mot Telia om sitt långsamma bredband.
”Känner oss lurade”
Familjen Saloranta i Västerås har ett abonnemang på 24 Mbit/s som aldrig varit snabbare än 11 Mbit/s. Det betalar de 449 kronor i månaden för.
– Vi känner oss lurade. Varför i helsike ska jag behöva betala för 24 Mbit/s när jag under normala förhållanden inte har mer än 8 Mbit/s, säger Timo Saloranta.
Även Telia har kontrollerat familjens bredband och kommit fram till att de inte kan få högre hastighet än 11 Mbit/s. De bor för långt från telestationen.
–?Det sa de inget om när jag beställde bredbandet. Då var det inget problem att få 24 Mbit/s.
Även Martin Bring i Östersund känner sig lurad. Han fick sitt 24 Mbit/s bredband i december. Tidigare hade han 8 Mbit/s.
Ingen skillnad
– Jag märkte ingen skillnad alls, säger han.
Han rensade datorn, kopplade ut störande utrustning och gjorde allt annat Telias kundtjänst tipsade om. Ingenting hjälpte.
– Jag förstår att alla inte kan få den maximala hastigheten men att få mindre än hälften är ju helt åt helvete.
Telia: Ingen garanti
Ralph Arnestig, chef för Telias kundrelationer, medger att informationen till kunderna kan ha varit för otydlig. Direkt efter att ha läst Aftonbladets artikel i går tog han kontakt med alla chefer på kundtjänst.
– Kundtjänst måste informera om att vi inte kan garantera någon hastighet, säger han.
Några planer på att ändra marknadsföringen finns inte.
Telia fortsätter att sälja bredband upp till 24 Mbit per sekund som i själva verket kanske bara ger 8 Mbit/sekund.
Aftonbladet i går
Elisabeth Marmorstein