Bluffagenterna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-11-09

4 av 10 lurar dig till dåliga köp

Det är dumt att betala för mycket. En shoppingagent kan pressa priset med flera tusenlappar när du ska köpa it-prylar. Men alla agenter är inte lika bra – PC för Allas kartläggning visar att fyra av tio missar det lägsta priset.

Gillar du att betala för mycket när du köper it-prylar? I så fall kan du sluta läsa nu! I den här artikeln visar vi nämligen hur enkelt det är att pressa priset när du ska handla.

Ska du exempelvis köpa kameran Nikon Coolpix L4 kostar den över 1 700 kronor i en butik. Väljer du i stället en annan butik får du kameran för bara 1 100 kronor. Du sparar alltså 600 kronor – på samma kamera.

Och Nikonkameran är inte alls unik. Prisskillnaden är stor på de flesta varor.

Det svåra är att hitta den butik som har bäst pris, och det är här nätets så kallade shoppingagenter kommer in. De sammanställer priser från olika butiker. Ska du köpa en kamera behöver du bara göra en enda sökning. Strax får du se vilka butiker som

säljer den – och till vilket pris.

– Du får en snabb överblick över prisbilder, kon staterar Jonas Bonde som är vd på sajten Prisjakt.

– Det här är en fördel när antalet produkter och butiker på nätet fullkomligt exploderat, instämmer Victor Dahlborg på Pricerunner.

Satsar på köptips

När shoppingagenterna föddes i slutet av 90-talet gjorde de inte mycket mer än att just jämföra priser. Men det har ändrats. Den senaste tiden har sajterna fått fler funktioner.

Det finns exempelvis utförliga köpguider och produktbeskrivningar.

Är du osäker på vilken produkt du ska välja kan du jämföra två olika produkter, och du kan även filtrera din sökning så att du bara får se de produkter som uppfyller dina krav. Det kan till exempel handla om pris, storlek eller prestanda.

– Som användare kan du få hjälp att välja produkt, och vi har ambitionen att få in lite ”shoppingkänsla”, säger Erik Bragg på Smarto.

Smarto är den nyaste svenska shoppingagenten. Den startade i våras, och med Expressen och TV4 i ryggen satsar företaget på att nå en äldre och mindre internetvan målgrupp. Men Smarto är förstås inte ensam om att vara en bredare shoppingsajt. Som du ser i vår tabell nedan erbjuder de flesta av agenterna olika typer av köpguider och produktjämförelser.

Inga ljusets riddare

Den som tittar på shoppingagenterna får lätt bilden av att det rör sig om sajter helt på konsumenternas sida. Så är det inte. De är vinstdrivande sajter och många av dem, till exempel Pricerunner, tar betalt av de butiker som är med i jämförelserna. Men marknadschefen Victor Dahlborg tycker inte att detta påverkar Pricerunners oberoende:

- Vi listar alla, oavsett om de betalar oss eller inte, men de som betalar får visa sin logotyp och en direktlänk till deras hemsidor.

Alla får alltså vara med, och det butikerna betalar för är alltså bättre exponering. Vill du handla hos en butik som betalar får du en smidig direktlänk. Vill du däremot handla hos någon som inte betalar måste du själv knappa in webbadressen och manuellt söka efter produkten. Det här är principen för de flesta av de svenska shoppingagenterna.

Två av agenterna har valt en annan modell. Kelkoo och Eniro/Ditt pris har tagit steget längre och jämför bara priset hos butiker som betalar.

Du som exempelvis söker efter mp3- spelaren Creative Zen Nano hos Eniro får exempelvis veta att Onoff är den butik som har det bästa priset – trots

att den går att köpa billigare hos flera butiker som valt att inte betala.

Men Eniros produktchef Tommy Börjesson tycker inte att de lurar kunden:

-Jag tycker att vi har valt en ärligare affärsmodell. Vår erfarenhet visar att de flesta kunder inte är intresserade av sajter utan direktlänkar. Om du hittar en vara vill du kunna gå vidare direkt.

Han menar också att Eniro listar så många butiker att kunden alltid får ett bra pris, även om hon kan missa någon liten butik. Och priset är inte det enda som är viktigt:

-När vi startade trodde vi priset var det viktigaste, men det visade sig att det inte alltid är den billigaste butiken som säljer bäst.

Det handlar lika mycket om att kunden vill välja en välkänd butik, eller kanske en butik som har varan i lager.

De flesta missar lägsta priset

Men går det verkligen att lita på nätets shoppingagenter? Inte till fullo! PC för Alla har testat tio sajter genom att jämföra resultatet från tio olika produktsökningar. Det visar sig att fyra av agenterna missar de lägsta priserna på de samtliga tio produkter vi tittat på. Bara tre av dem hittar exempelvis den billigaste digitalkameran och två letar fram den billigaste skrivaren och mp3-spelaren.

Två av shoppingagenterna utmärker sig när det gäller att hitta rätt: Pricerunner och Prisjakt. Prisrunner hittar det billigaste alternativet i 70 procent av fallen och Prisjakt i 50 procent. De som inte lyckas pricka in lägsta priset en enda gång är Buggy, Nordic Hardware, Prisbevakaren och Priskoll.

Det bör dock tilläggas att prisskillnaderna är ganska små. Skillnaden mellan bästa och sämsta agent är bara några tior – och det är i samtliga fall bättre att använda en prisagent än att inte använda någon alls.

Det bästa tipset är att inte nöja sig med att bara söka efter priset hos en enda agent. Tittar du hos flera är chansen allra störst att du hittar rätt. För vem gillar egentligen att betala för mycket för sina it-prylar?

Så testade vi de 10 shoppingagenterna

Martin Appel , PC för Alla