Så skyddar du dig mot auktionsbedrägerier

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-24

12 punkter som gör ditt näthandlande lite säkrare

Ta reda på vem säljaren är. Kontakta säljaren via e-post och om möjligt telefon. Svarar han/hon inte på mejl bör du inte genomföra köpet.

Be att få adressuppgifter. Känn av hur det verkar när ni pratar i telefon. Se vad andra som har gjort affärer med säljaren har tyckt, och vad han/hon har för totalomdöme.

Spara e-posten du får av säljaren.

Ta reda på vad du köper. Ställ frågor om auktionsobjektet tills du försäkrat dig om att du vet exakt vad som auktioneras ut, om objektet har några skador, hur gammalt det är och så vidare. Fråga om varan har någon garanti.

Betala aldrig i förskott. En väntande betalning är det bästa påtryckningsmedel du har för att få din vara levererad i tid. Postförslott är bättre.

Kontrollera varan när du löser ut den på posten. Du har rätt att göra detta medan postkassörskan ser på. På så sätt kan du lämna tillbaka varan om den visar sig vara en tegelsten.

Läs noga igenom auktionssajtens villkor. En del sajter har en försäkring mot bedrägerier.

Fråga om leverans och fraktkostnad. Hur mycket kostar frakten? Ingår den i auktionspriset? När och hur kommer du att få varan?

Lämna inte ut ditt kreditkortsnummer till sajter du inte litar på.

Om du handlar från någon i ett annat land bör du vara extra försiktig. Chansen att du får tillbaka dina pengar om du blir lurad minskar med avståndet. Olika länder har olika lagar när det gäller den här typen av brott.

Se upp för erbjudanden som verkar vara för bra för att vara sanna. Oftast är de det.

Rapportera till auktionssajten om du får problem.

Polisanmäl om du råkar ut för ett bedrägeri.

Följ ämnen i artikeln