Så skaffar du en digital brevlåda
Uppdaterad 2020-01-17 | Publicerad 2018-02-15
Om du vill ha skatteåterbäringen redan i april måste du ha en digital brevlåda.
Och anmäla ditt konto.
Så här gör du.
Alla som bara ska godkänna sin deklaration kan få tillbaka på skatten redan i april. Enda haken är att man måste skaffa en digital brevlåda senast den 28 mars och registrera sitt konto. Sen är saken klar.
Så här skaffar du en digital brevlåda - steg för steg:
1. Välj en digital brevlåda
Det finns just nu fyra olika digitala brevlådor ute på marknaden; Digimail, E-boks, Min myndighetspost och Kivra. Välj den brevlåda som du gillar bäst.
2. Registrera dig
Du kan välja att registrera dig hos den valda digitala brevlådan antingen via dess sajt eller app. För att kunna nyttja appen måste du först ladda ner den i din mobil eller på din surfplatta. När du laddat ner appen kommer du automatiskt till registreringsfältet. Oavsett om du registrerar dig för första gången via brevlådans app eller sajt så registrerar du dig med hjälp av ditt bankid.
3. Logga in
Oftast loggas du direkt in med hjälp av ditt mobila bankid.
4. Sedan igång!
Ja, så enkelt är det faktiskt och du är igång med din digitala brevlåda. De allra flesta brevlådor har ett autoflöde vilket betyder att allt eftersom deras användare tecknat upp sig till den berörda brevlådan så kommer du att få post från dom.
Men följ respektive brevlådas instruktioner.
Din deklaration dimper ner i brevlådan senast den 9 mars 2018. Du får då den som en pdf. Sedan loggar du som vanligt in på Skatteverkets sajt eller app för att godkänna din deklaration och få skatteåterbäringen till 5–6 april.
Behöver du göra ändringar i din deklaration kan du fortfarande använda den digitala brevlådan. Däremot får du inte din skatteåterbäring förrän till midsommar.