En av tio nappar på skräpposten

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-03-24

Mejlbombning effektiv försäljningsstrategi

Vill du slippa mejlbombas med ”förmånliga” erbjudanden om fejkade universitetsdiplom, räntefria lån och penisförlängningar?

Då måste nätanvändarna lägga om sina vanor.

En ny studie visar nämligen att en av tio har köpt produkter som marknadsförts via skräppost.

Siffrorna publicerades på torsdagen på BBC:s hemsida. Företagen som gjort undersökningen, Mirapoint och Radicati Group, blev själva överrumplade av det oväntade resultatet.

– Det preliminära resultatet är både förvånande och chockerande, säger Marce Nienhaus, marknadsanalytiker på Radicati Group, till BBC.

En stor del av mejltrafiken består av skräppost, så kallad spam. Så många som en av tio har inte bara öppnat mejlen. De har gått så långt att de faktiskt köpt något.

Sex dominerar

Exakt vilka varor som spam-öppnarna faktiskt köpt framgår inte av undersökningen, men spamfloden domineras fortfarande av de gamla favoriterna: sex, droger och pengar.

– Bortsett från att dessa mejl är en bluff, så riskerar man, genom att klicka på en länk i dessa mejl, att få en hel hög med oönskade problem på halsen, säger Nienhaus.

Vatten på sin kvarn

Det "dåliga e-mejlbeteendet", som Nienhaus kallar det, ger spammarna vatten på sin kvarn.

De som tröttnat på att mejlbombas med erbjudanden om ett bättre liv, en längre penis och räntefria lån på huset får helt enkelt finna sig i att rensa mejlkorgen lite oftare än de önskat.

Stora pengar

I Sverige har ingen liknande undersökning gjorts, men uppenbarligen finns det även svenskar som öppnar plånboken efter att att ha fått reklam via e-post.

– Det måste ju vara en lönsam affär, eftersom företagen fortsätter att skicka ut spam. Det krävs en enormt liten klick-rate för att tjäna på produkten. Det finns pengar i det, det måste det göra, säger Ola Svensson, jurist på Konsumentverket till aftonbladet.se.

Sedan den nya marknadsföringslagen trädde i kraft 1 april förra året har verket fått in drygt 16 000 anmälningar om oönskad e-postreklam. 14 procent av dessa gällde svenska företag.

Så undviker du att falla dit

Fem enkla tips för att stoppa en del av skräpposten.

Anmäl obeställd e-reklam

Per Mattsson, Anders Thoresson

Följ ämnen i artikeln