Telias mejlkunder utan e-post

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-01

Hundratusentals kunder drabbade av driftstörningar

Under tisdagen kunde 100 000-tals Teliakunder inte läsa sin e-post.

På Telia meddelar man att två miljoner mejlkonton är drabbade av driftstörningarna, som åtgärdades först efter 15 timmar.

På tisdagsmorgonen gick Telia ut med information om att problemen skulle vara åtgärdade vid lunchtid, men det drog ut på tiden.

Först vid 15-tiden var felet avhjälpt, men enligt Telia kommer dröja fram till kvällen innan folk kommer kunna att kunna läsa och skicka sina mejl som vanligt igen.

– Om ett par timmar tror vi att problemen är lösta. Nu kan man skicka mejl, men det tar tid eftersom köerna är långa och våra servrar är överbelastade, sade Rolf Kåwe på Telias driftövervakning vid 18-tiden.

Går inte att läsa

På tisdagseftermiddagen visste ännu inte Telias driftövervakning vad som hade orsakat problemen som uppstod under natten till tisdagen.

– Men vi har folk som arbetar på att utreda detta, säger Rolf Kåwe.

Innan problemet blev åtgärdat uppgav Telia för TT att 100 000 av deras kunder inte kunde läsa sina mejl.

Däremot gick det bra att skicka e-post. Den lagrades och skickades iväg så fort så felet blev avhjälpt.

Kåwe kunde på tisdagskvällen inte svara på om några av deras kunder kommer att få någon kompensation för att de har drabbats av störningarna.

Även abonnenter hos Comhem har drabbats av problem med sina mejlkonton.

Anna-Maria Carnhede