Telia stoppar datorer som skickar spam

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-11-03

STOCKHOLM

Datorer som skickar skräppost på internet, så kallad spam, kommer att få sin internettrafik stoppad av Telia.

- Den flodvåg av spam som vi ser skapar kostnader och krångel för våra kunder och det accepterar vi inte, säger Telia Sonera Sveriges vd Marie Ehrling.

Från lunchtid på måndagen inledde Telia arbetet med att spåra de datorer som sprider spam via Telias nät. Dessa maskiner kommer att få sin internettrafik avstängd.

Spam, skräppost, har blivit ett billigt och effektivt sätt att sprida reklam men också virus till stora grupper internetanvändare. En enda dator kan skicka över 100 000 spammeddelanden per dygn.

Internetanvändare världen över får sina brevlådor fyllda av erbjudanden om allt från fantastiska resor, penisförlängare, prylar och tjänster, spådomar och låneerbjudanden till mejl med bifogade virus.

Internethot

Enligt olika beräkningar är hälften av all e-post som susar runt på nätet ren skräppost.

- Internet är en av de tjänster vi erbjuder som underlättar livet för människor. Men den globala mängden spam hotar internets verksamhet, säger Marie Ehrling.

Flera operatörer har i sina försök att stoppa spam blockerat internettrafik mellan varandra. Vilket i sig hotar internets sätt att fungera som ett öppet nät, lätt att använda för var och en.

De datorer som kommer att stoppas är främst sådana som infekterats av virus och som därefter, utan ägarnas vetskap används för att skicka skräpposten vidare.

Städa

Ägaren till en avstängd dator kommer att upptäcka det hela genom att det inte längre går att ta sig ut på internet. Telia räknar med att ägarna då kommer att höra av sig med undringar. Då får de hjälp att städa sin dator och därefter kopplas den upp igen.

I mars införde Telia ett skydd som stoppade spam från kända avsändare. Enligt egna beräkningar minskade antalet spam som nådde kunderna med 50-75 procent.

Men upplevelsen för enskilda kunder blev ofta den motsatta till vad som eftersträvades, att slippa skräpet. Kunder blev också utan mejl de ville ha. All reklam är inte nödvändigtvis av ondo.

Oslagbart

Att skicka ut reklam via nätet är ett oslagbart billigt sätt att nå miljontals internetanvändare över hela världen. Enligt den amerikanska branschorganisationen Direct Marketing Association (DMA), är e-post i särklass bäst och billigast jämfört med exempelvis tv-shopsannonser eller traditionell direktreklam.

E-postkampanjer fungerar bäst mot kunder som företaget redan har enligt DMA.

Lägg därtill att ett e-postutskick beräknas kosta 70 öre per kontakt, medan ett traditionellt brevutskick kostar över fyra kronor styck, så ökar förstås frestelsen att använda e-posten i stället.

Anders Lignell/TT