Branschen inför åldersmärkning på dataspel

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-13

Guide ska hjälpa okunniga julklappsköpare rätt

Spelmarknaden gnuggar händerna under julhandeln väl medvetna om att mången julklapp kommer att innehålla ett eller annat dataspel.

Lika medvetna är deras återförsäljare om att köparna – farmor, mormor eller någon annan – sällan har en aning om vad det är de köper.

Därför inför branschen nu åldersmärkning, som en guide till julklappsköparna.

Det nya ådersmärkningssystemet Pegi (Pan european game information), ska åtminstone hjälpa mormor att hitta ett spel anpassat till rätt åldersgrupp.

De flesta stora butikskedjorna till exempel Onoff, Åhléns, Game, Siba med flera har åtagit sig att märka upp spelen och informera kunderna om vad det handlar om.

”Vår butikspersonal kan varna för våld och peka på rekommendationerna på de olika spelen”, säger Rikard Govenius, regionchef på Game i ett pressmeddelande.

Köper för 800 miljoner kronor

Spelmarknaden är i dag en av de absolut största underhållningsbranscherna. Internationellt omsätter den betydligt mer än till exempel den amerikanska filmindustrin. Bara i Sverige räknar branschen med att det ska köpas dator- och tv-spel för över 800 miljoner kronor.

– Det är många konsumenter som känner sig osäkra på vad produkterna innehåller och som behöver stöd av en åldersmärkning, säger Maria Tjärnlund, vd i branschorganisationen Sveriges branschförening multimedia, dator-och tv-spel (MDTS).

Anders Lignell/TT