Stora problem med Telias ADSL-tjänst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-07-05

Många av Telias ADSL-kunder drabbades av ett rekordlångt driftstopp i början av veckan.

Samtidigt höjer Telia snart avgiften med 75 kronor i månaden.

Sent på torsdag kväll kvarstod problemen ännu för många kunder, enligt Telias automatiska bredbandssupport.

Hör av dig till aftonbladet.se och tyck till om du är ADSL-kund.

Enligt Telias support hade man i torsdags driftstörningar på bredbandsuppkopplingen med ADSL i både Stockholm, Uppsala, Gävle, Sandviken, Söderhamn, Alfta, Edsbyn och Strömsund.

Stoppet drabbade enligt Telia knappt 2 000 användare.

Ulf Axelsson bor i en av Stockholms västra förorter. Han fick erbjudande om en ADSL-uppkoppling via villaföreningen förra året. Det tog nästan ett halvår innan anslutningen fungerade.

Ulf Axelsson har drabbats av flera driftsstörningar sedan dess.

- Det har hänt att det legat nere något dygn. Det har inte stört mig men för den som jobbar hemifrån är det ju en jätteolägenhet, säger Ulf.

- Jag tecknade abonnemanget i början av oktober och lovades att det skulle ta 6-8 veckor. Men det fungerade inte förrän den 22 mars i år, säger Ulf Axelsson.

Fick inget leveransbesked

- Man sade att man hade problem med utbyggnaden. Sedan kompenserade man mig med 50 kronor. Men jag ville ju ha ett leveransbesked och det fick jag aldrig.

Aftonbladet.se låtsades vara privatkund och ringde upp Telia.

Det tog sex minuter att komma fram till en person på teknisk support för bredband. Han kunde inte upplysa oss om vad felet berodde på.

Sedan ringde vi Telias kundtjänst och frågade på vilket sätt man kompenseras om man är ADSL-kund och drabbas av driftsstörningar. Det tog 19 minuter att komma fram.

Kompenserar efter fem dagar

- Vi tar bort den tid som kunden inte kan använda nätet och vi tar bort mer om det handlar om mer än fem sammanhängande dagar, svarar en person vänligt.

Ingen av de ADSL-kunder aftonbladet.se varit i kontakt med har dock kompenserats då uppkopplingen legat nere.

När vi sa att vi ringde från aftonbladet.se och ville veta hur många kronor det handlar om meddelar kundtjänst att uppgiften inte får lämnas ut. I stället hänvisades vi till en pressansvarig.

- Normalt kompenserar vi först efter fem dagars driftstörningar. Det är den generella regeln, säger Anders Zellman, pressansvarig vid Telia.

Det gäller dock enbart abonnemang som tecknats före den 23 april i år.

Om abonnemanget är tecknat efter detta datum krävs att felet inte är avhjälpt på tio arbetsdagar för att kunden ska få kompensation. Drabbas man av det drar Telia av en månads abonnemangskostnad.

Caroline Olsson

Följ ämnen i artikeln