Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Linda: Barnfamiljerna behöver mat och kläder

Uppdaterad 2020-01-30 | Publicerad 2019-08-18

VÄNERSBORG. Hösten är en tuff tid ekonomiskt för många barnfamiljer.

För en del finns inte möjlighet att ordna varma kläder och skor till barnen.

– Det här är en fattigdom som är osynlig. Barnfamiljer som inte får hjälp av sociala myndigheter eftersom de exempelvis äger sin bostad, säger Linda Hellquist som grundat organisationen Giving People.

Varje år hjälper organisationen Giving People uppemot 8 000 barnfamiljer som hamnat i en svår ekonomisk situation.

– Ofta handlar det om akuta situationer där de behöver hjälp med basala saker som kläder till barnen i rätt storlek eller en extra matkasse, säger Linda Hellquist som är generalsekreterare för organisationen.

Det var hösten 2013 som Linda Hellquist, 41, kom på idén med Giving People, som i dag är en verksamhet med 140 000 potentiella volontärer som står redo att hjälpa till.

– Det började med att jag hade följt Aftonbladets reportageserie Barnfattigbloggen som gjorde mig berörd av vilket behov det finns hos barnfamiljer i Sverige. Tidigare hade jag gjort insamlingar till barn i Rumänien bland annat men här insåg jag att behovet var stort även här i Sverige.

När Linda Hellquist läste Aftonbladets reportageserie om fattiga barnfamiljer bestämde hon sig för att göra en insats. Nu hjälper hon tusentals familjer varje år.

Linda Hellquist skrev i en bortskänkesgrupp på Facebook att hon ville ge bort en matkassa till en behövande barnfamilj i området där hon bodde. Hon beskrev vad hon tänkte att den skulle innehålla och att hon skulle komma och lämna den.

– Initialt var det ingen som nappade på min matkasse men det blev däremot en storm av människor som ville skänka matkassar till behövande i deras område.

Just den medmänskliga biten är central hos Giving people.

– Att det kommer en människa hem till dig och ger dig det du behöver och kanske stannar och pratar en stund, även det kan betyda mycket, säger Linda Hellquist och fortsätter:

– Ofta har personerna som söker hjälp via oss inte något direkt nätverk som de kan be om hjälp.

Linda Hellquist säger att de har kontakt med många barnfamiljer som lever under svåra förhållanden i Sverige, och att det finns många förutfattade meningar.

– Vår största målgrupp är helt vanliga föräldrar. Många arbetar och äger sin bostad eller en bil, och har därför inte rätt till hjälp från sociala myndigheter.

För att inte behöva ta ett sms-lån eller tvingas sälja sitt hem under en tillfällig ekonomisk svacka kontaktar familjerna Giving People.

– Många som söker till oss är ensamstående och i en akut situation där de nyligen separerat. Ofta har underhållet för barnen inte börjat komma in, de står med en för stor bostad, saknar buffert och har ingen att låna pengar av.

Nu under hösten är det många som hör av sig för att få hjälp med varma kläder till barnen.

– Om det precis går ihop sig varje månad och man sen ska få ihop vinterkläder och skor till två barn, vissa kan inte reda ut det själva.

Många som är volontärer hos Giving people säger att de är glada att få vara med och göra en så snabb konkret skillnad för en barnfamilj.

– Både de som är givare och mottagare brukar säga att de uppskattar det personliga mötet. Att någon ringer på din dörr och du kanske får bjuda på kaffe och prata av dig lite.

Linda Hellquist är noga med att lyfta att de är många eldsjälar som jobbar med Giving people, och att hon är glad att de tillsammans lyckats bygga upp en plats dit människor kan vända sig och få ett humant och medmänskligt bemötande.

– När vi först drog igång förvånade det mig hur många som behövde hjälp, men det förvånar mig faktiskt ännu mer hur många som faktiskt vill hjälpa till.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sju hjältar som prisas på Svenska Hjältar-galan i december på Aftonbladet.se och i TV3.

Nominera din hjälte här nedan!