Här är vinsterna som ingen vill ha

Publicerad 2011-06-09

Svenskarna glömde att hämta vinster för 70 miljoner i fjol

Varje år glömmer svenskarna att hämta ut spelvinster för miljoner.

I fjol hade spelbolaget ATG över 70 miljoner kronor i oinlösta vinster.

–  Det handlar om alltifrån små vinster till större vinster, säger Hasse Svennehed PR-chef på ATG.

Om du har ett gammalt spelkvitto som ligger hemma och skräpar kan du vara en dem som har en vinst att hämta ut hos spelbolaget ATG.

Varje år ”glömmer” svenskarna att hämta ut vinster för miljoner.

Under 2010 hade spelbolaget över 70 miljoner kronor i oinlösta vinster och bråkdelar. Det handlar både om vinster som inte hämtats ut och bråkdelar av pengar som blivit kvar när ATG delat ut jämna kronor till alla vinnare.

Måste betala skatt

Även om din vinstkupong legat hemma ett bra tag kan du hämta ut din vinst. Fram till 90 dagar efter din vinst kan du få ut din spelvinst utan problem, efter det måste kunden skatta för sin vinst.  Efter 90 dagar så dras en skatt på 35 procent på din vinst.

– Vi har flera exempel där det tar en väldigt långt tid för spelare att hämta ut sina vinster. Ibland har det hänt att folk lämnar in en hög med kuponger som de inte har kollat eller glömt bort resultaten på, säger Hasse Svennehed, pr-chef på ATG.

Används till prispengar

Om du har tappat bort ditt kvitto finns det en chans att du kan hämta ut din vinst ändå.

–  Kan du beskriva kvittot, alltså berätta hur mycket du spelat för, vilka spikar du hade och lite vilka hästar du haft med i de andra loppen så kan du få ut din vinst, säger Svennehed.

Pengarna som inte hämtats ut tar ATG hand om. De  går in i ATG:s verksamhet och används bland annat till prispengar.

Spelbolaget hoppas dock kunna minska summan för oinlösta vinster.

– På sikt hoppas vi att outhämtade vinster kommer att minska då spelet via ATG.se, mobilen och ICA innebär att kunder får vinsten direkt insatt på sitt konto. Vinstbevakning med hjälp av ATG-kortet gör också att vinster hittar fram till kundens plånbok mer frekvent.

– Egentligen är det här pengar som vi inte vill hantera. Det bästa hade varit att alla kunder hämtade ut alla sina vinster. Vi har en omfattande administrativ apparat runt detta. Vår support hanterat omkring 150 ärenden per vecka från kunder som inte hämtat sina vinster, säger han.