Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Helge

Kraven högre med voltstart

Publicerad 2014-11-18

Vi ska tydligen köra ännu kortare lopp.

Fullt ös hela vägen – helt utan finess.

Välkommen till travbanan 2015.

Själv vill jag skrota startbilen också.

Reaktionerna efter min spalt förra veckan blev varierande. Jag föreslog omedelbar skrotning av 1 640 meter och förlängning av alla lopp med 500 meter eftersom hästarna har blivit både starkare och snabbare de senaste åren. Vi ska inte kasta spjut med sugrör.

Oliver håller inte med:

”Läste din krönika om att 1 640 meter borde strykas. Jag säger tvärtom. Det är bara traditionsbundna, inskränkta kepsfarbröder som vurmar för längre lopp. Det är ju i de snabba loppen det händer grejer med kamp om positionerna.  Hur kul är det egentligen med 2 640 eller 3 140 meter där positionerna bestäms direkt efter starten, hålls i två saggiga varv i lustempo och sedan är det lite körning i sista kurvan. Bättre med kortare lopp; varför inte bara ett drygt varv, 1 140 meter eller ännu kortare än så, 940 meter. Då blir det full gas hela vägen och inget utrymme att positionerna sig och sitta still i flera varv. Plus att det blir mer chansartat och tilltalande för oss gamblers. I dagens snabba tidevarv har folk heller inte tålamod att se lopp som är speciellt mycket längre än 2 140 meter. Så låt de vara långdistans i stället. Och inför autostart i samtliga lopp. Så fruktansvärt trist med alla omstarter som sker

i voltstartslopp. Jag är 27 år och har pratat med flera travintresserade i min ålder och alla är av samma uppfattning. Travet är för segt med för långa lopp. Nu är det snabba ryck som gäller. Bara en påminnelse: Det är 2014 nu och inte 1984.”

Sänk andelen autolopp

Oj, Oliver och jag står en bit från varandra. I min värld är det dags att sänka tempot överallt och hinna landa ibland.

Att speeda upp travet har vi redan gjort på onsdagarna men att loppen dessutom ska vara korta ... Nej, då går jag hem. Då får det vara. Då tar jag en termos kaffe och går ut och sätter mig i skogen. Visst fan, jag tar med mig kepsen också.

Vad det gäller auto- kontra voltstart är jag också av diametralt motsatt åsikt. Sänk andelen autolopp, de är inte alls lika roliga att titta på. Voltstart är ytterligare ett moment att analysera och ställer också högre krav på kuskar och hästar.

Kan det vara en idé att belöna tekniska hästar som är duktiga på att volta och kvicka ur groparna? Eller ska det köras rakt fram i jänkarvagn av en tok som bara viftar och gasar?

Men det blir ju omstart hela tiden? säger någon. Inte så konstigt när de aldrig får öva, kuskarna/lärlingarna. Jag vill påstå att kuskarna 1984 var bättre i voltstart än dagens, i alla fall i genomsnitt.

Veckans tips

1. 1 Odin Töll (Åby, V86-3)

Läcker travare med bra

läge. Intressant drag.

2. 3 Iponema (Solvalla, V86-4)

Spurtar alltid rappt. BG och fint spår. Passas.

3. 11 Xenia G.T. (Solvalla, V86-2)

En härlig racer som tål tempo. Måste streckas.