ATG: Vi lägger ner alla våra resurser

Publicerad 2011-05-13

Spelbolagets sajt kraschade – igen.

Bara minuter innan finalen av Kungapokalen kollapsade ATG:s sida – och spelare missade loppet.

– Det är det värsta som kan hända och det börjar bli en vana vilket inte är tillfredsställande, säger Erik Bolander, toto-chef på ATG.

Under de senaste månaderna har ATG haft stora problem med sin hemsida. Inför flera stora lopp och spelformer har sajten av olika anledningar kraschat och folk har inte fått in sina spel i tid.

Under torsdagen var det dags igen då Åbytravet körde V75 med Kungapokalen. Många följde V75-loppen via ATG-live men blev snuvade på superloppet. Bara några minuter innan miljonloppet la sidan ner och tusentals spelare kunde inte se eller spela till loppet.

I Trav365:s liverapport visade många spelare sitt missnöje.

”Man blir så förbanad på klåparna på ATG”, skrev bland annat chattprofilen Wilhelms.

”Olika fel varje gång”

Erik Bolander, toto-chef på ATG, har ingen förklaring till torsdagens problem men ber återigen spelarna om ursäkt.

– Jag känner faktiskt inte till, jag har bara fått information om att det har inträffat. Det är jättetråkigt och vi lägger all kraft vi kan för att hitta vad som orsakat det och åtgärda det. Med de problem vi haft så har vi hittat vad vi anser vad som varit fel, och det har varit olika fel varje gång, säger Bolander.

Vad säger du om att det upprepade gånger blivit så här?

– Det är det värsta som kan ske. En sak om det blivit fel en gång, det är helt okej. Men inträffar det två eller tre gånger är det en vana och det är inte tillfredsställande.

Förstår du spelarnas frustation och vrede?

– Ja, de blir ännu mer frustrerande än vad vi blir, och det är klart då det ska fungera.  Vi får se det positiva i det vilket är att folk blir arga när vi inte fungerar, men när en internetbank ligger nere under en kväll så rycker folk på axlarna. Men oss bryr sig folk väldigt mycket om och folk är väldigt engagerade. Därför är det ännu tråkigare när det inträffar och vi inte kan ge de tillfredsställelse.

”Lägger ner alla våra resurser”

Efter kraschen jobbar nu ATG hårt för att lösa problemet. Uppemot 20 personer jobbar nu med krisen.

– Det pågår hela tiden, vi lägger ner alla våra resurser för att hitta och åtgärda. Jag skulle tro att vi i dagsläget har 10-20 personer som håller på och tittar på olika håll, det är det som är det komplexa. Vi bygger ihop alla system för att ge så bra service som möjligt. Man har byggt ihop spelsystemet, sportsystemet och informationssystemet så att information går fram och tillbaka och att det ska ge bra stöd för det hela, säger Erik Bolander till Trav365.