Kritiken: ”De måste sätta kunden främst”

Publicerad 2016-04-27

Krönikörens kritik mot travbanorna: ”Det som krävs är ett annat sätt att jobba, tänka och agera”

Dan Perssons blogginlägg på Idrottens Affärer har diskuterats bland travfolk.

Krönikören Dan Perssons inlägg hos Idrottens Affärer har väckt debatt bland travfolk i sociala medier.

Han riktar kritik mot banorna och menar att travet måste bygga ett modernt event.

– Om bemötandet var vänligt, servicen var bra, maten var god och travupplevelsen var bra skulle det locka publik, säger han.

De senaste dagarna har krönikören Dan Perssons inlägg hos Idrottens Affärer väckt uppmärksamhet och diskuterats bland travfolk i sociala medier.

Dan, som arbetar som konsult inom kommersiell idrott och arenor, riktar kritik mot travsällskapen och menar att de måste komma in i verkligheten. Att travsporten precis som alla andra sporter måste lägga mer resurser på kunden – i det här fallet besökaren eller åskådaren.

Efter hans inlägg har han fått en hel del kommentarer.

– Det är nästan fundamentalistiskt. De är en grupp som tycker att hästägarna ska få mer utan att ens fundera vart pengarna ska komma. Man ondgör sig över att ATG:s ledning har höga löner och så. Min tes är att de enda pengarna som går till hästägarna är överskottet från spelet och travbanorna. Svårare än så är det inte, säger Dan Persson till Trav365.

”Jag har aldrig fått en inbjudan”

Han tror att på sikt, med den ökade konkurrensen inom spelet, att det kommer finnas mindre pengar till hästägarna i Sverige.

– Det stora problemet är att man inte attraherar nya hästägare om man hela tiden tappar besökare på travbanorna, säger han.

– Jag spelar för 300 kronor i veckan på V75 och har gjort det så länge jag kan minnas. Jag har aldrig fått en inbjudan att ta med mig fru och vänner till Solvalla en onsdagkväll och titta på trav och äta en bra middag.

”Moderna event”

I sitt jobb som konsult arbetar han bland annat med svensk elitfotboll och svensk elithockey och hur de kan öka sina intäkter från matcherna.

– Travet har tappat varje år sedan 1990. De måste bygga moderna event och sätta kunden främst. Det är det min kritik handlar om.

Har du några förslag? Vad kan de göra?

– Man har med hjälp av ATG en databas med en halv miljon människor som regelbundet spelar på trav. Den målgruppen skulle kunna gå på trav en gång per år, eller två, om upplevelsen var attraktiv. Om bemötandet var vänligt, servicen var bra, maten var god och travupplevelsen var bra. Hästar är bland de häftigaste som finns. När man står där och ser dem passera i full fart får jag ståpäls. De är klart att det går att sälja saker som skapar ståpäls.

– Travsällskapen äger ju banorna själva. Jag tycker de har två alternativ. Antingen tar de ansvaret och ser till att de har bra kompetens att driva en bana som ökar antalet besökare. Eller så kommer de fram till att de inte klarar det. Då får man bygga något med hjälp av Svensk Travsport och stoppa in människor som kan driva event.

Så det är inga stora medel behövs?

– Det som krävs är att annat sätt att jobba, tänka och agera, ungefär som elitfotbollen och elithockeyn gör. Upplevelsekonsumtion ökar, det ökar snabbare än BNP. Medan travet tappar. Även om de tappar ett par tre procent per år så är tappet större eftersom marknaden för upplevelsekonsumtion ökar.

Om banorna eller Svensk Travsport vill ha hjälp, kan de höra av sig till dig?

– Ja de är enkla åtgärder som krävs. Om de så önskar är det bara att Johan Lindberg eller någon ringer.

Följ ämnen i artikeln