Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Arvid, Vidar

”Får fruktansvärt ont i magen – ber om ursäkt”

Spelbolaget ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth om senaste veckans turbulens • Kritiken • Därför kraschade IT-systemet

Publicerad 2024-08-30 15.45

ATG:s vd Hans ”Hasse” Lord Skarplöth.

Det har stormat runt spelbolaget ATG efter det senaste IT-haveriet.

Vd:n Hasse Lord Skarplöth, 52, har under krisarbetet lyst med sin frånvaro.

Men i en stor intervju med Trav365 väljer han nu att svara på den massiva kritiken, men också vägen framåt.

– Man får fruktansvärt ont i magen, säger ATG-chefen som nyligen är hemkommen från en jobbresa i Japan.

Under lördagen sköts starten av V75 från Bergsåker upp i 20 minuter.

Spelbolaget ATG kraschade med en kvart kvar till inlämningsstopp på V75.

Många av de spelare som sett fram emot att jaga de 75 miljonerna i drömjackpott möttes av en sajt som låg nere. Det gick inte att logga in, lägga spel eller att se resultaten.

Problemen fortsatte till strax före klockan 21 på lördagskvällen, vilket innebar att sajten låg öde och inga omsättningar på häst, sport eller casino blev möjliga.

Sedan i lördags har det funnits, mer eller mindre, en upprorsstämning bland många kunder som nu säger sig överväga att helt överge ATG.

Var i Japan under krisen

Flera chefer på ATG har efter kaoset klivit fram, bett om ursäkt och förklarat så gott det går vad som gick snett.

Men från den allra högsta chefen har det varit knäpptyst: vd:n på bolaget Hasse Lord Skarplöth.

Men det har sin förklaring.

– Att det har varit tyst från mig beror egentligen på två saker. Dels beror det på att vi har satt upp en organisation och en process för att hantera situationer som den i lördags. Och i söndags åkte jag till Japan för att delta i styrelse och årsmöte för WoTA, där jag är ordförande. Det är en sammanslutning av hästspelsbolag från hela världen, säger han till Trav365.

Hur har det varit att befinna sig i Asien samtidigt som det är jätteproblem hemma?

– Det är klart, nu är det lite tidsskillnad på sju timmar, men det har gått bra att delta i möten. Jag har deltagit i möten med både ledning och krisgrupp lördag, söndag och måndag. Men jag kom hem nu på fredagsmorgonen, åkte faktiskt hem en dag tidigare än tänkt. Dels för att vara tillgänglig på lördag och dels för att det var en tyfon på ingång i Japan. Det är ingen ”one man show”, vi är ett lag. Det viktigaste är att vi ger svar, jag eller någon annan talesperson.

Vad tänkte och kände du när kraschen och det tråkiga efterspelet ägde rum?

– Det är lite olika faser. Det omedelbara är ju att man får fruktansvärt ont i magen. Absolut för mig, men jag tror jag vågar tala för alla medarbetare på ATG. Men sen är det ju alla man på pumparna. Det finns inte så mycket utrymme för känslor. Det gäller att hitta fel, åtgärda och på lite längre sikt, några dagar, att säkerställa att samma fel aldrig uppstår igen.

– Parallellt med det där har vi hanterat kunder, medier, sporten och andra intressenter. Det är alldeles för många medarbetare som sovit alldeles för lite den senaste veckan, men det blir ju så.

LÄS MER: Ursäkten till spelarna

52-årige Hasse Lord Skarplöth har varit vd på spelbolaget ATG i snart tolv år.

”Det kan jag bekräfta”

Själva orsaken till det gigantiska IT-haveriet var den signal som skickades till ATG strax innan start. Huvudteorin är att det kan ha ett samband med det jippolopp som föregick starten av streckspelet.

– Som alltid med stora incidenter så är det ju en serie av saker som inträffar. Det vi sagt tidigare, det stämmer, det kan jag bekräfta. Det vill säga ATG:s spelsystem stängdes automatiskt 16.06 i lördags efter en signal från Svensk Travsports system. Att lopp 5, V75-1, startat, säger Hans Lord Skarplöth och fortsätter sin redogörelse:

– När det upptäcktes och ATG:s spelsystem öppnades igen så var ju trycket högt. Det hade hunnit köa på. Folk fick panik över att inte få in sina system. Vi försökte balansera om trafiken utan att lyckas och fick i stället flera följdproblem i ATG:s system som gjorde att vi låg nere till 20.41.

Kan man kalla det en överbelastning?

– Det leder till överbelastning, men som vi ska klara av. Det är en serie av saker som händer. Vi ska klara av att vi får en stängsignal. En rad olika olyckliga omständigheter som gör att det blev som det blev.

”Samma sak aldrig får hända igen”

Har ni satt in konkreta åtgärder för att undvika det här igen?

– Det kanske är det enskilt viktigaste att samma sak aldrig får hända igen. Det finns när något sånt här händer både en kort och långsiktigt arbete. På lördag har vi en ny Drömjackpott igen och det är så extremt viktigt att få klarhet vad som hänt och det har vi fått. Givetvis också föra en dialog med ST om det som hänt.

– Vårt system är uppbyggt av en jättemassa applikationer, databaser, servrar, nätverksutrustning, brandväggar och vi har gjort förbättringar på flera utav de här områdena givet det vi upplevde i lördags. Samma problem kommer inte uppstå igen. Men vi kan aldrig till 100 procent garantera att vi inte får tekniska problem, tyvärr. Vi vill mer än någonting liksom erbjuda noll driftstörningar.

Anser du kunderna ska lämna in tidigt på lördag?

– Har man ingen anledning att vänta tills i morgon så gör det gärna med lite mer marginal än vanligt. Men vill man invänta den sista informationen så ska man självklart kunna göra det också.

Trots den senaste i raden av IT-strul för ATG anser Hasse Skarplöth att driftsäkerheten är mycket hög.

– Jag tycker vi har system, processer och kompetens som är bättre än någonsin. Sen är det upp till bevis och vi bevisade inte oss i lördags. Men jag tycker vi är bättre än någonsin.

Hur mycket skadar liknande återkommande problem ATG?

– Det korta svaret är mycket.

LÄS MER: Förbundets krismöten

Skarplöth uppmanar de som kan lämna in tidigt inför lördagens Drömjackpott på V75 att göra det.

”Vill inte spekulera i en exakt summa”

Omsättningsbortfallet är svårt att ge någon exakt siffra på , men det är inga småsummor det rör sig om.

–  Om vi börjar enbart på V75 så tror vi att det rör sig om 14 miljoner i omsättning. Sen så är det såklart en hel del omsättning på hästsport och casino under de 4,5 timmar vi låg nere. Jag vill inte spekulera i en exakt summa, men det är en betydande omsättning och lika illa är det tappade förtroendet från våra kunder.

Hasse Lord Skarplöth har snart styrt ATG som vd i tolv år.

Han duckar inte för att det är just han som bär det yttersta ansvaret.

– Jag är ytterst ansvarig. Mitt ansvar är att säkerställa resurser. Det gäller att vi har resurser bakom vårt IT-system och kanske framför allt att vi har kompetens. Dels för att hantera att sådana här situationer inte uppstår, men i andra hand för att kunna hantera sådana här situationer så bra det är möjligt. Jag tycker vi har allt på plats, men inser att det är svårt att hävda med trovärdighet efter driftstörningen i lördags, men min absoluta uppfattning är att vi är bättre rustade än någonsin, förklarar han och fortsätter:

– Samtidigt är vår utmaning större än någonsin. Vi har ungefär en halv miljon svenskar som ska lämna in sina system. För ett tjugotal år sedan ställde de sig i tusentals olika köer hos ombud. I dag lämnar majoritet in på samma ställe, på atg.se eller i vår app. Det har också skett en förskjutning, nu kommer majoriteten av V75-systemen in de sista två timmarna innan spelstopp. Det kanske finns, men jag kommer inte på något annat företag i Sverige som har så mycket transaktioner på så kort tid. Men vi har dimensionerat för att klara av det här och ska klara av det.

 Vad vill du hälsa alla spelare som varit och är upprörda?

– Det finns få saker i livet som är så frustrerande än att ha lagt ner tid och energi på att konstruera det man tror är den optimala V75-kupongen och sen att inte kunna lämna in den. Kanske också att man ska se tillsammans med andra i något socialt sammanhang. Jag har full förståelse för den frustrationen och vill verkligen be om ursäkt. Sen kan man tycka att det inte hjälper med en ursäkt, men det är vad jag behöver göra.

Hur ser vägen framåt ut?

– I korthet, bryta ihop och komma igen. Och framför allt säkerställa att samma fel inte uppstår igen.

ATG:s vd ber om ursäkt till alla de tusentals kunder och spelare som drabbats.

”Går inte att springa runt och vara rädd”

Under lördagen är det en ny Drömjackpott med 75 miljoner till en ensam vinnare. Trycket på ATG:s servrar är på nytt högt.

Men någon nervositet är det inte tal om hos spelbolaget.

– Jag tror att jag talar för mig själv och alla medarbetar på ATG, att vi är fokuserade. Det går inte att springa runt och vara rädd. Vi måste vara fokuserade på att det fungerar.

Du har tidigare hotats efter liknande IT-kraschar. Hur har du upplevt spelarnas missnöjdhet den här gången?

– Det är väl klart att man får massa kommunikation och frustration. Men jag har förståelse för det. Den här gången har det mest varit frustration, inga hot eller något sånt.

Sedan 2016 har spelbolaget ATG fonderat miljoner från V75-jackpotts under vissa perioder under året.

Anledningen: att skapa så kallade multijackpott-omgångar vid utvalda dagar på året.

”Fonderingen är bra”

Men sedan i våras är upplägget annorlunda.

Den nya strukturen innebär att spelbolaget ska samla in miljoner från varje V75-jackpott under året, något som blivit rejält ifrågasatt.

– Vi har ändrat fonderingen av två anledningar. Dels för att sluta skrika jackpott när det kommer relativt lite pengar från jackpottomgångar. Dels för att vi ska få fler större jackpotts. Exempelvis i morgon då det är 75 miljoner till en ensam vinnare. Det jag kan tycka är att vi kunnat göra ett bättre arbete kommunikativt, för att undvika alla de frågor vi fått om detta, Det får vi lära oss av, säger vd:n och tillägger:

– Jag står fast vid om att produktidén om fonderingen är bra. Sen har det varit lite extraordinärt då det varit väldigt mycket jackpotts i år. Vi ska inte kommunicera jackpott när det är fem, sex miljoner extra i tillskjutna medel på V75. Vår fondering är av samma typ som andras spelbolags produkter som Stryktips, Eurojackpot och casinojackpots.

Ser ni över modellen?

– Jag vågar inte ge något exakt svar. Vi har inte fattat något beslut om att ändra den.

”Snabbt glömt efter lördagens debacle”

Nyligen kunde ATG presentera en smickrande halvårsrapport.

– Det var ju fantastiskt, men det är ju ganska snabbt glömt efter lördagens debacle. Men vi har haft bra kundaktivitet på alla våra produkter hittills i år och det är glädjande. Det är klar att jackpottarna har bidragit, men det är inte hela förklaringen, säger ATG-chefen.

Hur mår ATG i dag?

– Jag är nöjd med var ATG befinner sig i dag.  Vi har fler kunder inne än någonsin. Spelet på hästar har växt det första halvåret, hästarna är vår huvudprodukt. Vi har också lyckats få fler kunder på sport och casino. Det som är negativt att vi sen halvårsskiftet har 22 procent i spelskatt, i stället för som tidigare 18 procent. Det är jobbigt för det slår på sista raden och mindre medel till svensk hästnäring, avslutar Skarplöth.

Följ ämnen i artikeln