Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Planerna: Så ska de vända publiktrenden

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-21

Efter två år med dåliga publiksiffror gör nu Solvalla allt för att få folk till Kriteriet.

Men enligt Solvallas chef, Tore Fyrand, styr vädret det mesta.

– Det är mycket tyngre att få folk att gå på trav i oktober, det är en utmaning, säger Fyrand.

Under de senaste två åren har publiken svikit Solvallas kriteriehelg som går första helgen i oktober. Förra året, då Red Hot Dynamite vann kriteriet, var det 4 100 på plats på banan. Året innan, då Maharajah utklassade motståndarna, besökte 4 900 personer huvudstadsbanan.

”Utan dem är du chanslös”

Nu ska det tilläggas att det regnat kraftigt de senaste två åren – men publiksiffrorna är inte vad Solvallas hoppats på. På onsdag avgörs kvalen till Kriteriet på Solvalla och nästa helg är det dags för finalen med 1,6 miljoner kronor till vinnaren. För att undvika ett nytt publiknederlag har Solvalla nu en plan för att få folk till banan.

– Vi önskar alltid mer publik, så ska det vara men det är mycket tyngre att få folk att gå på Kriteriet i oktober än att gå på ett sommararrangemang. Det är en utmaning men vi har försökt så gott det går.

Hur ska ni folk till banan?

– För det första måste vädergudarna vara med dig, utan dem är du chanslös. Sedan har vi lagt ett RIX-lopp där alla hästar från RIX-allsvenskan får vara med. Sen har vi skickat ut information runt om i Sverige vad Kriteriet är för något. Ute i Sverige förstår ingen vad Kriteriet är, ingen utanför vår näring vet vad det är och det är det vi försöker förklara. Det är unghästarnas dag.

– Vi brukar de resurser vi har och förhoppningsvis når vi den publik vi haft, men jag blir överlycklig om det blir fler. Vädret har stor betydelse. Nu är storloppsäsongen över, det ser man på publiksiffrorna, säger Tore Fyrand.