Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Guiden: Här är alla 10 ekipage i Olympiatravets final

Sportbladets Per Nicklassons superguide: ”Den främste utmanaren”

Uppdaterad 2019-04-27 | Publicerad 2019-04-24

Propulsion och Cyber Lane.

Här är de tio hästarna som gör upp om segern i Olympiatravet 2019.

Förstapriset: 1,5 miljoner kronor.

Kolla in Sportbladets Per Nicklassons superguide – ekipage för ekipage.

1) Bahia Quesnot

Kön: Sto.

Ålder: Åtta år.

Kusk: Junior Guelpa.

Tränare: Junior Guelpa.

Bana: Frankrike.

Karriär: 75 starter, sju segrar, elva andraplatser, tre tredjeplatser.

Intjänade pengar: 5,7 miljoner kronor.

Rekord: 1.09,0.

SENASTE LOPPEN

Om det är någon häst i det här loppet som har mött hårt motstånd på slutet så är det Bahia Quesnot, hon har mött världseliten varenda gång. Efter deltagande i de största loppen under franska vintermeetinget mötte hon våren i Nice med att sluta trea i Critérium de Vitesse i mitten på mars där Readly Express stod som segrare.

EGENSKAPER

Bahia Quesnot är en travsäker, lättplacerad och tämligen flyfotad fransyska som hävdar sig väl i den franska eliten. När hon näst senast var trea i Critérium de Vitesse visade hon att hon har egenskaper som man inte nödvändigtvis traditionellt förknippar med franska hästar, det vill säga: startsnabbhet och bra speed. Det gör att vi tror att hon kommer att passa väl under de här betingelserna. Bahia Quesnot är loppets stora joker.

CHANS I LOPPET

Bahia Quesnot är, trots att hon kan öppna, knappast något spetsbud, så ur den synvinkeln är innerspåret inte optimalt, men med tanke på att det finns dubbla open stretch att tillgå kan det bli ganska bra för henne ändå. Det bästa för hennes del är om det blir stenhårt tempo på loppet och hon kan få fritt så pass tidigt att hon hinner få upp farten på allvar, på extrem kortspeed blir det svårt. Bakom jättefavoriten Propulsion är hon en av dem som ska räknas.

2) Coach Franbleu

Kön: Valack.

Ålder: Sju år.

Kusk: Jorma Kontio.

Tränare: Franck Leblanc.

Bana: Frankrike.

Karriär: 53 starter, tolv segrar, åtta andraplatser, tre tredjeplatser.

Intjänade pengar: 5,1 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,7.

SENASTE LOPPEN

Utan att ha behövt stångas mot de allra bästa hästarna har Coach Franbleu haft en ruskigt bra vinter i Frankrike med fyra segrar på fem starter mellan sista oktober och 22 december. Därefter inträffade en segertorka på fem starter innan han åter i sin senaste start, den 6 april, vann på fina 12,2/2 700 meter.

EGENSKAPER

Coach Franbleu tycks vara en typisk fransk häst som vi minns dem från förr: det vill säga en häst som har styrkan som sitt absolut främsta vapen. Han har aldrig startat utanför Frankrike och är en verklig dark horse den här gången. Vi tror inte att det kommer att räcka med bara styrka på svensk mark där banorna är vårsnabba och de flesta loppen vinns av hästar som har tidig tätkänning och det gärna på innerspår. Men kanske har Coach Franbleu något dolt kort som vi inte har sett honom spela?

CHANS I LOPPET

Ska vi vara ärliga kan vi nog Coach Franbleu lite för dåligt för att för att det ska vara möjligt för oss att göra en helt rättvis chansvärdering av honom i det här loppet. Dels för att han inte tävlat med de här förutsättningarna tidigare, dels för att han inte mött de allra, allra bästa hästarna i Frankrike. Vi är ändå rätt så säkra på att han kan mäta sig med de flesta i det här loppet, men att han ska kunna mäta sig på allvar med Propulsion har vi ändå lite svårt att tro, även om utgångsläget blev bästa tänkbara.

3) Handsome Brad

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Carl Johan Jepson.

Tränare: Ulf Stenströmer.

Bana: Axevalla.

Karriär: 43 starter, elva segrar, tio andraplatser, sex tredjeplatser.

Intjänade pengar: 2,4 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,5.

SENASTE LOPPEN

Handsome Brad har börjat den här säsongen på bästa sätt då han på allvar gett sig in i leken i gulddivisonen. Han fick ge sig senast men föll verkligen med flaggan i topp då han travade 11,7 full väg. Han har gått i ledningen i båda årets starter, men är lika bra bakifrån.

EGENSKAPER

Handsome Brad är en häftig häst. Han har hela tiden smugit bakom de mer erkända hästarna, först som unghäst och nu som äldre. Hela tiden har han utvecklats aningen mer än alla andra. Alltjämt dock aningen underskattad. Vilket är konstigt, för en häst som visat att han kan allt. Det han har saknat hittills är att han helt enkelt inte varit riktigt lika färdig som de allra bästa. Men snart kan han mycket väl vara ikapp.

CHANS I LOPPET

Handsome Brad är hästen som gör max en sämre insats per säsong, inte mycket talar för att den ska komma just här. Han är ny i den äldre eliten, som sexåring är ju detta hans första säsong då det inte längre finns några årgångslopp att tillgå, men som det ser ut kommer han att fortsätta att tjäna fina pengar och framför allt utvecklas. Som vi läser loppet kommer Handsome Brad att få en fin resa och med en sådan har han åtminstone en klart bra platschans.

4) Cokstile

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Lars Anvar Kolle.

Tränare: Jan Kristian Waaler.

Bana: Norge.

Karriär: 29 starter, tolv segrar, fyra andraplatser, sex tredjeplatser.

Intjänade pengar: 2,3 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,0.

SENASTE LOPPEN

Slog till och överraskade vid V75-seger i Norge senast senast, men det var lite märkligt att han inte var mer betrodd då. För han såg fin ut vid seger i lite enklare gäng senast och har vid de här två segrarna visat att han är tillbaka på allvar efter en mellansäsong i fjol. Utan att man ändå ska dra alltför stora växlar på segrarna ser det ut att vara en välmående och formstark Cokstile som kommer till Olympiatravet.

EGENSKAPER

Cokstile är en pampig individ med idel bra egenskaper som tagit honom via unghästeliten och en derbyseger upp i den äldre eliten. Vad han framför allt har är en bra startsnabbhet som ger honom en förmåga att kunna hamna bra till i loppen. Han är vidare väldigt allround, det här med distanser tycks inte bekomma honom det minsta – han går förmodligen lika bra över 1 100 meter som han gör över 3 100 meter. Dessutom ser det ut att kunna finnas fortsatt utveckling i honom.

CHANS I LOPPET

Det här blir lite av ett elddop för Cokstile. Det var var rätt så hårt emot vid V75-segern senast, men det här är ytterligare ett snäpp när det kommer till hårt motstånd. Vi tror inte att Cokstile är riktigt mogen att tampas om de allra finaste placeringarna i loppet, samtidigt skiljer det så lite mellan de flesta hästarna att Cokstile skulle kunna dyka upp bland de tre med en maxresa. Men då behövs det en maxresa och att det inte är upptaget i de positioner som krävs, det vill säga rygg ledaren eller tredje invändigt.

5) Cyber Lane

Kön: Valack.

Ålder: Sex år.

Kusk: Johan Untersteiner.

Tränare: Johan Untersteiner.

Bana: Halmstad.

Karriär: 31 starter, 20 segrar, fyra andraplatser, två tredjeplatser.

Intjänade pengar: 9,1 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,7.

SENASTE LOPPEN

Cyber Lane, med 20 segrar på 31 starter, vann faktiskt ingen av sina fem sista starter i fjol. Årets säsong inleddes med en ny förlust – en andraplats bakom stallkamraten Day or Night In. Har Cyber Lane blivit en ickevinnare? Nej, knappast. Andraplatsen i årsdebuten skvallrar om att segrarna kommer att trilla in med jämna mellanrum även 2019.

EGENSKAPER

Det enda negativa först – Cyber Lane ser inte alltid klockren ut i aktionen. När han inte gör det verkar det å andra sidan inte bekomma honom särskilt mycket. Snarare ger det honom då chansen att plocka fram en av sina allra bästa egenskaper – skallen. Det som han kanske är allra bäst på är dock något som han inte fått visa så mycket då han gått en hel del i ledningen i karriären: nämligen spurten. Vi säger spurt i stället för speed eftersom det är några ruskiga långspurter han signerat då han gått bakifrån.

CHANS I LOPPET

Bakom Propulsion känner nog de flesta att de har chansen att kunna utmana om tätplatserna beroende på hur loppet blir kört. Men det är ingen tvekan om att det är Cyber Lane som är den allra främsta utmanaren. Vi ser framför oss ett scenario där Handsome Brad tar ledningen och släpper till Cyber Lane. Hur Cyber Lane sedan gör – om han faktiskt provar i ledningen eller släpper till Propulsion om denne kommer tidigt spelar inte så stor roll. Oavsett vilket ses Cyber Lane med en bra chans att sluta tvåa. Med segerchans om Propulsion skulle ha en sämre dag.

6) Muscle Hustle

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Robert Bergh.

Tränare: Robert Bergh.

Bana: Åby.

Karriär: 49 starter, 15 segrar, sex andraplatser, fyra tredjeplatser.

Intjänade pengar: 4,1 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,0.

SENASTE LOPPEN

Vi reste lite frågetecken kring Muscle Hustle efter hans näst senaste start, den andra för året, då vi tyckte att han såg närmast oinspirerad ut. De orden fick vi halvt om halvt äta upp senast då Muscle Hustle, efter lite hårdare träning, gav Propulsion en liten match från ledningen och svarade för en mycket bra insats.

EGENSKAPER

När det kommer till ren talang i form av teknik och fartresurser är det inte många som slår Muscle Hustle. Vi hävdar ändå, utan att för den skull känna hästen utan och innan, att han är lite av en humörhäst, något av en lyxlirare. När det börjar ta emot lite för Muscle Hustle tar det emot ganska mycket, men när han har ”sin” dag, då kan han matcha de flesta i världen. Fast han faller nog även då ändå lite på att han saknar den där riktiga hårdheten som exempelvis storfavoriten Propulsion besitter.

CHANS I LOPPET

Med sin startsnabbhet kan Muscle Hustle skaffa sig en fin position direkt.
Kanske kan han till och med överraska och ta sig förbi samtliga invändiga från start. Skulle Muscle Hustle komma först till sargen för att sedan kunna släppa till någon bra, helst Propulsion förstås, ökar hans platschanser drastiskt. För mer än så är nog inte realistiskt att tro på för Muscle Hustle. Ska han kunna vinna måste han ha sin allra bästa dag samtidigt som ledaren, oavsett vem, har en sämre dag.

7) Propulsion

Kön: Hingst.

Ålder: Åtta år.

Kusk: Örjan Kihlström.

Tränare: Daniel Redén.

Bana: Solvalla.

Karriär: 67 starter, 33 segrar, tolv andraplatser, åtta tredjeplatser.

Intjänade pengar: 23,4 miljoner kronor.

Rekord: 1.08,1.

SENASTE LOPPEN

Propulsion har gjort två starter i år. Prix d’Amerique näst senast där han blev femma efter att inte ha haft något riktigt flyt. Sedan comebacken den 13 april då han, efter dramatik och avtrampad sko innan loppet, ändå kunde gå ut och göra en topprestation. På topp kommer han att vara på lördag också, garanterat!

EGENSKAPER

Det finns inte många hästar som är så kompletta som Propulsion. Den riktiga explosiviteten från start saknas, men till slut är han desto snabbare. Dessutom är han stark som få, travsäker som få och överlag klok som få. Vid förlusten för tre starter sedan var han sjuk, men det är enligt tränaren enda gången Propulsion varit det sedan han kom till Sverige. Så det kan också läggas till listan av positiva egenskaper: Propulsion blir nästan aldrig sjuk.

CHANS I LOPPET

Hur vi än vrider och vänder på det, försöker att måla fan på väggen och testa olika teser där det kan tänkas gå åt skogen för Propulsion hittar vi inga. Han är kort och gott ett fenomen, ett par klasser bättre än de här motståndarna. Han är den ende i loppet som kan vinna från alla positioner, och då menar vi verkligen alla. Utan att ha gått igenom historiken för Olympiatravet måste Propulsion, trots sitt tråkiga
utgångsläge, vara en av de allra största favoriterna genom tiderna.

8) Day or Night In

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Peter Untersteiner.

Tränare: Johan Untersteiner.

Bana: Halmstad.

Karriär: 52 starter, 17 segrar, åtta andraplatser, två tredjeplatser.

Intjänade pengar: 4,8 miljoner kronor.

Rekord: 1.10,2.

SENASTE LOPPEN

Day or Night In tillbringade vintern i Frankrike där han fick dålig utdelning, som bäst en andraplats på sju starter. Vi fick ändå positiva vibbar av hans starter där nere, han mötte hårt motstånd och såg ofta fin ut i skymundan. Väl hemkommen till Sverige fick han direkt full utdelning då han vann i årsdebuten och därmed kvalade in till Olympiatravet.

EGENSKAPER

Det blir tjatigt att skriva det, men Day or Night In är som så många andra av topphästarna snudd på komplett, man måste ju vara det om man ska ha något att hämta. Att peka ut någon specifik egenskap som skiljer ut Day or Night In från andra hästar är inte enkelt. Skillnaden mellan honom och en sådan som Propulsion är väl egentligen bara att när Propulsion är en tia på alla punkter utom startsnabbhet är Day or Night In en nia. Det är inte mycket, men det ger utslag när allt ska räknas samman.

CHANS I LOPPET

Day or Night In är tveklöst tillräckligt bra för att kunna besegra alla hästar (utom Propulsion) med en bra resa. Så tråkigt då att han drog den absoluta nitlotten i spårlottningen. Han kan visserligen öppna, men laddas han härifrån är risken för en väldigt tung inledning uppenbar. Backas han är han helt och hållet tvungen att lita till turen. Nej, spåret gör att det här är en uppgift där man inte kan ha – eller för den delen begära för mycket – alltför stora förhoppningar på en framskjuten placering för Day or Night In.

9) Atupem

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Santtu Raitala.

Tränare: Antero Tupamäki.

Bana: Finland.

Karriär: 39 starter, 21 segrar, fem andraplatser, noll tredjeplatser.

Intjänade pengar: 2,1 miljoner kronor.

Rekord: 1.11,3.

SENASTE LOPPEN

”Atu-vem?” var vår första reaktion när vi såg att han besegrat Pastore Bob i Seinäjoki Race. Nu när vi fått chansen att se hästen i några starter inser vi att han är en kanon som vi borde hört talas om tidigare. Atupem är obesegrad efter fem starter i år, så lång är hans segerrad. Han har avgjort i spurten vid segrarna och är verkligen en häst som håller farten.

EGENSKAPER

Atupem är en sån där häst som får kusken att se bra ut, och det syns verkligen hur mycket Atupems kusk litar på sin häst. Inte ens senast då Atupem vann så knappt som han gjorde jagade kusken honom något speciellt. Han litade på att Atupem skulle göra vad han kunde, och det räckte. Vi som har varit med ett tag kommer osökt att tänka på Bolets Igor när vi ser Atupem, det är samma spänstiga stil över honom. Ska man anmärka på något är det nog startsnabbheten, men för den uppväger Atupem i slutskedet av loppen i stället.

CHANS I LOPPET

Även om vi inte kom ihåg det har Atupem faktiskt varit i Sverige tidigare, Elitloppshelgen i fjol då han slutade tvåa bakom Volnik du Kras i en klass 1-final (det är värt att notera, bara elva månader senare är han i Olympiatravet) på ruskigt fina tiden 11,3 medeldistans, vilket alltjämt står sig som Atupems löpningsrekord. Beroende på hur loppet på lördag blir kört kan nog Atupem putsa lite på det rekordet och det skulle i så fall kunna placera honom i kampen om pallplatserna. Vi har en känsla av att han kan vara så bra.

10) Milligan’s School

Kön: Hingst.

Ålder: Sex år.

Kusk: Ulf Eriksson.

Tränare: Stefan Melander.

Bana: Solvalla.

Karriär: 69 starter, 15 segrar, 14 andraplatser, sex tredjeplatser.

Intjänade pengar: 8,7 miljoner kronor.

Rekord: 1.09,9.

SENASTE LOPPEN

Milligan’s School får starta tätt, men kördes snällt med skorna på i lördags och gick mycket bra som trea bakom Makethemark och Sorbet. Av årets starter – tre stycken – att döma har han tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen och karriären från den redan fantastiskt fina säsong han hade i fjol.

EGENSKAPER

Milligan’s Scool är mer än medelsnabb från start. Han är dessutom travsäker och otroligt jämn – på de senaste 19 starterna har han galopperat två gånger, de övriga 17 gångerna har han varit prisplacerad varje gång. Men det som framför allt utmärker honom är hans uthållighet, hans tränare har vid mer än ett tillfälle framhållit Milligan’s School som den häst i stallet som har störst hjärta och lungor.

CHANS I LOPPET

Från bakspår är Milligan’s School väldigt utlämnad till vad de andra gör. De lopp vi har sett under påskhelgen, och så kommer det att se ut ett bra
tag nu.  Är att det är nästan omöjligt att ta något i spåren, är man längre ut än i andraspår i någon sväng måste man bjuda på något extraordinärt
för att kunna tätstrida. Med det sagt, Milligan’s School är absolut tillräckligt bra för att vara med och tätstrida på allvar, om det bara
skulle kunna lösa sig vettigt längs vägen.

Följ ämnen i artikeln