Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

”Får sälja fetmercan”

ENKÄTEN

Publicerad 2011-07-22

Är det kris för  svenska travtränare?

Vad beror situationen på?

Vad krävs för att vända trenden?

Thomas Nilsson expertkommentator, TV4

1. Nej, det tror jag inte. För de mindre travtränare är förstås krisen ständig, men det har den alltid varit. För de stora är det knappast nån fara, de är framgångsrika företagare som ser om sitt hus.

2. Hästägarkollektivet har runt 800 miljoner ­kronor att köra om i prispengar medan deras kostnader ligger på det tredubbla. Fortsätter man fördela pengar som man gör nu finns det en risk för att ägare och uppfödare kommer att tröttna, och då får vi en allvarlig kris inom travsporten.

3. Det handlar om att stimulera ägarna och göra det lönsammare och roligare att föda upp hästar, och då är det högre prissummor som gäller, kakan måste bli större. Men det finns ingen mening att hålla 400 tränare under armarna, det klarar de bäst själva.

Lutfi Kolgjini travtränare

1. Nej, kanske inte en kris, men det är en svår verksamhet att bedriva. Allting har blivit dyrare; foder, transporter och så vidare. Prissummorna har inte ökat i den omfattning som kostnaderna har stigit. Jag har känt det mer och mer det ­senaste året.

2. Som det är nu tar staten 1,3 miljarder kronor av alla inkomster och ATG 1,2. För de aktiva återstår 600–700 miljoner kronor att köra om och det håller inte. Folk vill inte ge sig in i den här verksamheten längre. Dessutom är travet ålagt av ­staten att försörja galoppen och den nationella stiftelsen, som bara förlorar pengar, medan de ­aktiva får klara sig bäst fan de vill. Till slut tappar man sugen.

3. Pengafördelningen inom travet måste bli bättre, och morötterna till hästägare tydligare. Att köpa en välstammad häst för 200 000 kronor och sen lägga lika mycket på henne innan hon kan börja tävla om ett förstapris på 20 000 håller inte.

Micke Nybrink krönikör Sportbladet & TV4

1. Vet inte men det låter konstigt. Kris är när de sparkar 2 000 personer på Saab och lägger ner Volvo. Travloppen är ju bara halvfulla numera och det är i stort sett bara att ställa ut skorna så tjänar hästarna pengar. ”Krisen” ligger väl i så fall i att ingen har råd att äga häst eftersom priserna är för höga, dels i inköp, dels i träningsavgifter.

2. Jag tror att det här är en tillnyktring av marknaden, det har varit lite för bra för vissa – som en IT-bubbla där de inblandade blivit fartblinda. Alla branscher råkar ut för nedgångar och det är ju knappast så att folk sparkas i massor och får ­lämna gård och grund inom travet.

3. Högre prispengar är inte rätt väg. Jag tror på bättre villkor för oss som äger häst. Tränarna får trimma organisationen och sälja fetmercan...