Riksdomaren: ’Skulle ha varit en omstart...’

Publicerad 2015-07-13

Flygande start Här är det cirka 100 meter kvar till start i Årjängs Stora Sprinterlopp, som avgjordes i lördags. Här ska ekipagen vara väl anslutna bakom startbilens vinge. 1 Global Money och Robert Bergh är långt ifrån framma.

Robert Bergh tog en flygande start med Global Money i storloppet Årjängs Stora Sprinterlopp i lördags.

Att det inte blev omstart för regelöverträdelsen kallar Johan Edlund ”en rejäl domarmiss”.

– Det borde ha varit en omstart, kan jag väl säga nu, säger riksfunktionären Pär-Olof Grannas till Trav365.

Pär-Olof Grannas.

Daniel Redén-tränade Delicious U.S. vann storloppet Årjängs Stora Sprinterlopp med Örjan Kihlström i sulkyn i lördags.

Men den stora snackisen efter loppet var inte superstoets seger – utan startögonblicket.

När det är 100 meter kvar till start ska samtliga ekipage vara väl anslutna bakom startbilen.

På bilden ovan ser man att Robert Bergh och Global Money inte var på rätt plats, fick därmed en flygande start och kunde hålla upp ledningen.

Att domarna inte blåste för en omstart i det läget har skapat kritikstorm.

”Delicious är ju bara för jävla go! Mosaiquen otroligt tapper också. Men hur dom kan släppa den starten är en gåta”, skriver handbollsproffset, hästägaren och storspelaren Johan Sjöstrand på Twitter.

Edlund: ”Varför inte?”

I söndagens krönika i Sportbladet är Johan Edlund inne på samma linje.

– Reglementet säger: ”Cirka 100 meter före och fram till startlinjen ska ekipagen 1-8 vara väl anslutna till vingarna och i rätt spår”. Det var inte Bergh – han tajmade anloppet perfekt och hade högst fart i starten och tog kommandot.

– I tio fall av tio blåser startpersonalen för omstart vid liknande situationer – men inte i går. Varför inte?

I stället fick Bergh tre dagars avstängning och 6 000 kronor i böter. Jag ogillar omstarter vid bilstart men här fanns ingen annan utväg eftersom loppets förutsättning ändrades så radikalt efter den regelöverträdelsen. I mina ögon en rejäl domarmiss, skrev han.

”Förstår kritiken”

Pär-Olof Grannas, riksfunktionär på Årjäng i lördags, förstår att händelsen rört upp känslor.

– Jag förstår kritiken, det är helt naturligt att det blir snack om det här. Och det är bra att det blir snack, så vi kan rätta till det framöver, säger han till Trav365.

Varför blev det inte omstart?

– 100 meter kvar till start, då ska Robert Bergh och hästen vara uppe vid vingen, och det är han ju inte. Sen är det upp till huvudstartern att bedöma om han får en flygande start, eller inte. Det är en bedömningsfråga och nu blev det inte omstart.

Borde det ha varit en omstart?

– Det borde ha varit en omstart, kan jag väl säga nu. Jag vill inte kapa andra domare, jag var ju själv delaktig också, men nu i efterhand så kan jag säga det.

”Nu är det lite svajigt...”

Grannas menar att det är ett problem för domarna när liknade startincidenter inträffar.

– Vi ska ha en måldomarkonferens om ett tag, då måste vi ta upp det här. Samarbetet mellan huvudstartern och måldomaren måste bli bättre och fungera på samma sätt, på varje bana, menar han.

– Alla måste få en riktlinje att gå på. Ska man blåsa omstart så ska man göra det direkt, 100 meter kvar till start, det tycker jag. Då vet kuskarna det också, och kan rätta in sig efter det. Nu är det lite, vad ska jag säga,"svajigt" och då är det en del aktiva som testar gränserna...

– Men då har vi en grej till. OM vi blåser omstart, ska bilen gasa iväg, eller ska den långsamt sakta in och samla upp hästarna? Det har varit en diskussion om det, och det är också något vi måste ta upp på konferensen. Tränarna har sina representanter med på den konferensen också, så vi måste komma överens om riktlinjer för sånt här.

Robert Bergh fick 6 000 kronor i böter och tre dagars avstängning för dålig anslutning bakom bilen.

Global Money blev oplacerad i loppet.

Följ ämnen i artikeln