Gjorde miljonsuccé – nu tvingas han sluta som tränare

Uppdaterad 2012-08-01 | Publicerad 2012-07-17

Frank Anderssons och TNT Stables miljondröm sprack.

Deras stjärnhästar flyttades bort från tränaren Sami Saarela.

Trav365 kan nu avslöja att Saarela i dag tvingas sluta som travtränare.

– För mig har det varit tufft, det är lika bra att lägga ner, säger Saarela.

För några år sedan firade travprofilen Sami Saarela stora framgångar som hästskötare tillsammans med sina favorithästar Sahara Dynamite och Red Hot Dynamite. Saarela jobbade då hos Solvallatränaren Timo Nurmos och blev tillsammans med ägarna till hästarna, TNT Stables, mycket populära.

Båda hästarna vann Kriteriet som treåringar, och efter Red Hot Dynamites seger i storloppet 2009 valde Saarela att satsa på en egen tränarkarriär – och fick då ansvaret för alla TNT:s hästar, där Frank Andersson hade ägarintressen.

– Att få vara med på en sådan här kanon som Red Hot Dynamite är helt otroligt. Det är en dröm som går i uppfyllelse, sa brottarlegendaren efter någon av Red Hot Dynamites storsegrar.

”Sålt mina grejer”

Jättesatsningen varade i ett år, sen valde TNT Stable att lämna Saarela och skickade då sina hästar till stortränaren Lutfi Kolgjini, något som irriterade Saarela. Men inte heller Kolgjini fick behålla hästarna särskilt länge, de flyttades till en amatör där framgångarna uteblev.

I och med TNT Stables avhopp tappade Sami Saarela hälften av sina hästar och framgångarna uteblev. Under de senaste åren har Saarela drivit en anonym rörelse utan större framgångar, och nu väljer han att sluta som proffstränare. Trav365 kan nu avslöja att Saarela sålt alla hästar och utrustning – och framtiden är osäker.

– Jag har precis sålt mina grejer. Jag har sagt upp hästarna, de sista hästarna åker i kväll. Jag får bli catchdriver som alla andra, säger Saarela till Trav365.

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte, jag ska ha semester en vecka, sen får vi se. Man får ta det man får. Jag måste ha ett jobb till hösten. Jag har inte fått in några hästar i träning och det har blivit mindre och mindre. Det är dåligt intresse och jag kan inte köpa in hästar själv. Det är lika bra att lägga ner, annars blir det en lång och kall vinter.

Hur tufft är det att vara proffstränare i Sverige?

– För mig har det varit tufft. När reklamhästar försvinner måste det in nya hästar hela tiden. Jag känner inte så mycket folk här i Eskilstuna, jag har inte fått några kunder härifrån alls. Det har mest varit i utlandet och från andra ställen.

Ångrar du att du lämnade hästskötarjobbet hos Timo Nurmos?

– Nej nej, det var värt att satsa, det har hela tiden varit min dröm att träna hästar. Det kostar mycket att hålla igång.

Hur är dina känslor till TNT Stable, som satsade stort på dig, men sedan flyttade alla hästar?

– Det är väl som det är, alla får göra hur de vill med hästarna. Jag trodde att de skulle ha hästarna hos mig längre. Jag har inte haft någon kontakt med TNT Stable. Det är konstigt, men det är en konstig värld vi lever i. De ville flytta till Kolgjini och det är svårt att konkurrera med de stora.

– Jag tänkte inte så mycket på det i dag, men i början var de bra kunder och kompisar. Nu är det som det är. Pengarna styr allt och mycket vill ha mer. Jag saknar hästarna, det var jag som köpte Red Hot Dynamite till dem på auktion. Jag körde in honom och tog hand om hästen från det att han var liten. Samma sak med Sahara Dynamite när han kom från Finland. Det är fina minnen, men det slutade dystert, för mig i alla fall.

”Sveriges billigaste catchdriver”

Med tanke på sina meriter som hästskötare är chanserna goda att flera tränare kommer försöka värva honom.

– Man får ta det man får. Vi får se. Jag har inte tänkt så långt. Nu ska jag göra rätt för mig här och sälja allt, sen får vi se.  Nu har man testat att vara egen företagare en gång, det gick åt skogen första gången. Men livet ändras fort. Jag tycker det är kul att träna häst och jag kommer nog att försöka fortsätta ha något med hästar att göra. Men jag vill hälsa att jag är ledig som catchdriver. Jag ska bli Sveriges billigaste catchdriver.