”De höll på att svimma”

Publicerad 2015-03-30

Mansour Sendani äger och driver vinstbutiken i Vänersborg

Galna glädjescener i Vänersborg i lördags.

Anledningen: Direkten Gillbergs vann tre miljoner kronor på V75 till 18 kunder.

– En man som var med på systemet höll på att svimma, berättar Mansour Sendani, som äger och driver vinstbutiken.

V75-finaler med jackpott på nationalarenan Solvalla i lördags.

Några som var helt rätt ute på spelformen V75 var Direkten Gillbergs i Vänersborg.

Spelbutiken vann mest i Sverige då de kammade hem tre miljoner kronor – som 18 kunder får vara med och dela på.

Varje andel kostade 298 kronor – nu är de värda 164 568 kronor.

Glädjescenerna i butiken i lördags eftermiddag visste inga gränser.

”Fantastiskt”

– Det är helt fantastiskt, vi blev bäst i Sverige och nu hoppas jag att den trenden håller i sig, säger Mansour Sendani, som tillsammans med sin son Sasan äger och driver butiken.

Hur har kunderna reagerat?

– Det har blivit jätteglada naturligtvis, en kund som var med på systemet kom in till butiken i dag och var helt ovetandes om vinsten. När jag sedan gav honom ett vinstbevis så förstod han ingenting, och höll på att svimma. Det här är jättekul.

– Några kunder tycker också lite synd om sig själva att de inte var med på det vinnande systemet i lördags, en kund ville köpa en andel i systemet i dag och då sa jag att den kostade 154 568 kronor, skrattar Mansor.

”Gammal tandläkare”

Spikarna som lade grunden till jättevinsten var Maven och Rocket Zet. Systemet hade gjorts av en kund.

– Vi har alltid ett andelssystem som kunderna själva får vara med och plocka ut, och den här lördagen hade vår kund Anders Blomqvist gjort det. Han är en gammal tandläkare som är pensionär nu, och han har bra koll på travet.

Hur följde du travet i lördags?

– Jag följde det med stor spänning från butiken, min son som deläger butiken med mig var i Stockholm och vi hade direktkontakt på telefon hela tiden. Inför sista V75-avdelningen när vi satt kvar med spik på Rocket Zet hade vi hjärtat i halsgropen och när han vann så blev vi naturligtvis jätteglada.

”Vår policy”

Efter att jättevinsten var ett faktum blev Mansour nedringd av glada kunder.

– Jag hade egentligen stängt butiken, men telefon gick varm och jag svarade med glädje. Kunderna ringde och undrade om det verkligen var sant, och det var det ju. Fantastiskt.

Hade du själv en andel i systemet?

– Vi brukar inte berätta vilka som är med på systemen när vi vinner, det är vår policy. Därför vill jag inte berätta om vi själva hade en andel eller inte.

Men du är glad?

– Absolut, jag är fantastiskt glad. Både för egen del, men även för kunderna, säger Mansour Sendani.