Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Tore, Tor

ATG satsar på virtuell racing

Publicerad 2015-10-12

Animerade hästar tävlar på digital bana: ”Helt ny produkt”

I dag är det premiär för ATG:s nya spelform Virtuell Racing.
Animerade hästar tävlar mot varandra på en digital bana.

– Överskottet går tillbaka till hästsporten, säger vd:n Hasse Skarplöth.

ATG:s vd Hasse Skarplöth

Vinnare, plats, tvilling, trio och komb. Det är de fem spelformer som erbjuds i ATG:s helt nya spelupplevelse som släpps under måndagen – Virtuell Racing.

Tjänsten kommer att vara tillgänglig på atg.se dygnet runt och varje häst har ett fast odds där resultatet är helt och hållet slumpat.

Var sjätte minut går ett travlopp, och var sjätte minut går ett galopplopp. Dessa två körs växelvis vilket gör att ett lopp startar var tredje minut.

Åtta animerade hästar tävlar mot varandra på en fiktiv trav- eller galoppbana, och loppen refereras där både häst, kusk och

ryttare har påhittade namn i startlistorna.

Virtuell Racing kommer att ha 80 procent i återbetalningsprocent och det går att spela på olika plattformar – det vill säga mobil, surfplatta och deskop.

– Det är snabbt, enkelt, spännande och underhållande, säger ATG:s vd Hasse Skarplöth.

”Fler unga kunder”

Varför gör ATG detta?

– Vi vill knyta till oss fler kunder – tittar vi på ATG:s produktportfölj i dag så har vi en massa produkter som exempelvis V75 och V86, men själva spelupplevelsen vi erbjuder är snarlik. Svenska Spel erbjuder allt från trisslotter till stryktips och odds – de har en mycket bredare produktportfölj än vad vi har.

Vad vill ni uppnå med detta?

– Tittar vi på andra länder så har de lockat till sig yngre kunder med

virtuella hästar, och det är självklart intressant för oss. Vår slutdestination är ju att vi vill att de som spelar på virtuella hästar ska landa ute på trav- eller galoppbanan, det är den starkaste upplevelse vi kan bjuda på och om det här kan vara början på en resa där slutdestinationen är där så är det fantastiskt. Dessutom är vi övertygade om att våra ägare kommer få mer pengar av oss tack vare virtuella hästar, för precis som med de andra spelen så går de tillbaka till sporten.

”Har begränsning”

Du har tidigare varit väldig tydlig med att ATG inte står bakom röda produkter (spel mycket förknippade med spelmissbruk) och att ni aldrig kommer erbjuda det. Vad är det som gör att detta inte är en röd produkt?

– Det finns flera saker som gör att det här inte är en röd produkt. Den första är tiden mellan loppen, vilket är en ofantlig skillnad mot nätcasinon där du sitter hela tiden och lägger dina spel. Det andra är att vi lägger in spelstopp att du kan aldrig sitta längre än fyra timmar, och att det finns insatsbegränsningar som du kan sätta själv. Den högsta vinsten per spel är också satt till 100 000 kronor. Men ska jag lyfta en sak så är det just att det går långsammare mellan varje lopp, du spelar inte och sätter igång loppen själv.

”Är ett rent turspel”

Men spel på virtuella hästar är ett rent turspel?

– Ja, det här är ett rent turspel, och en helt ny produkt för ATG. Man kan dra liknelser med bollar i en skål vid en lottning. Ju lägre odds hästen har ju fler bollar med det numret finns i skålen, och ju högre odds hästen har ju färre bollar med det numret finns i skålen.

Tjänsten blir publik klockan 11.00 under måndagen
Se nedan, så funkar virtuella hästar