”Jag jobbar här i 12 timmar till”

Publicerad 2015-04-09

Åbytravet har fått hård kritik för sin bana på senaste tiden.

Nu har banmästaren Jörgen Wickman sagt upp sig.

– Till viss del är det på grund av kritiken, det har hjälpt till i mitt beslut, säger han till Trav365.

Jörgen Wickman.

Storbanan utanför Göteborg är ute efter en ny banmästare. Efter massiv kritik från alla håll den senaste tiden har Jörgen Wickman bestämt sig för att lämna sitt jobb som ansvarig för materialet på ovalen.

– Det är inte något jättedramatiskt. Jag har jobbat många år här. Vi är på väg att göra en stor banomläggning på Åby och haft mycket kritik mot oss. Vi har fört en diskussion om hur vi ska göra det bättre, även en förändring på min post. Det är i största samförstånd som jag kommer att sluta.

Hur länge jobbar du kvar?

– I ungefär 12 timmar till. Jag gör min sista bana i dag, sen kommer det in annat folk.

”Färdig med hästbranschen”

Hur är det att vara banmästare på en av Sveriges största travbanor?

– Alla tränare har olika åsikter. Det stormar alltid lite. Och är det dåligt väder och dålig bana, då brinner det till lite extra. Det är klart att det är ett utsatt jobb att vara banmästare, det tror jag alla som jobbar med det här känner. Man får vara hårdhudad!

Är det kritiken mot banan som gjort att du väljer att lämna jobbet?

– Till viss del är det på grund av kritiken, det har hjälpt till i mitt beslut. De aktiva har inte varit nöjda med banan och det påverkar en, så är det. Det är ju lättare om alla varit glada, det kan jag inte ljuga om. Men jag vet även de som älskar att tävla på Åby, men de hörs ofta inte i pressen...

Vad ska du göra nu?

– En gammal kompis, Roger Nilsson, tränare i Biden tyckte att vi skulle starta popstall, men jag känner att jag är färdig med hästbranschen (Jörgen var tidigare tränare). Jag har inte satt några mål, men jag har tänkt mig att hitta till någon ny bransch, jag har varit i travet sedan jag var 17 år.

– Jag har lite på gång, som man kikar på. Som sagt, jag känner mig färdig nu...

Följ ämnen i artikeln