Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Vill varna spelarna – det kan bli en fälla”

Publicerad 2017-10-17

Stefan ”Tarzan” Melander med sin ögonsten, Nuncio. Tas en en ny seger på V75 på lördag?

Stefan Melander har lagt om träningen för Nuncio. 
Efter segern i comebacken fortsätter matchningen mot Prix d’Amerique och världsstjärnan blir storfavorit i V75 på lördag. 
– Men jag vill varna spelarna för innerspåret bakom startbilen. Det kan bli en fälla, säger Melander.

Det är jackpot i lördagens V75-omgång i Örebro där en ensam vinnare kan ta hem 40 miljoner kronor enbart på sju rätt.
Sportsligt sett förgylls tävlingarna av superstjärnan Nuncio. Den 28-faldige miljonären återkom nyligen efter ett tävlingsuppehåll på drygt tre månader och vann enkelt i ett billigt gäng i Bollnäs.
– Han var jättefin och skötte sig bra. Han bara joggade till slut och det gick i 1.08-tempo över upploppet. Jag var jättenöjd med honom och han hade mycket krafter kvar, säger tränaren Stefan ”Tarzan” Melander.
– Precis som alla våra hästar så går de framåt när de får lopp i kroppen. Jag körde Nuncio i går (söndag) innan jag anmälde och han kändes bra i backen. För två månader sedan lade jag om träningen och började köra backjobb med honom. 
– I början när hästen kom till Sverige gillade han inte det av någon konstig anledning för vi brukar ju bara träna backträning på vintern. Men Nuncio gillar ju å andra sidan inte vintern heller och han var så otroligt laddad i backen. Jag provade att köra med honom där första vintern han var här men fick sluta med det. Men nu tyckte jag att det var läge att prova något nytt igen och det kan vara bra att springa i backen med tanke på att det är backar på Vincennes. Han är stark och har svarat bra på den träningen.

”Vill se honom på Vincennes innan Prix d’Amerique”

Stefan Melander gick tidigare i höstas ut och berättade om planerna för att starta Nuncio i Frankrike i vinter. Och speciellt att försöka ha hästen på topp till Prix d’Amerique i januari. Siktet är fortsatt inställt på att åka till Paris.
– Vi skulle ju ha åkt i fjol och startat men då blev hästen sjuk. Jag har sagt hela tiden att det vore kul att se honom på Vincennes för jag tror att det är en bana som skulle passa Nuncio. Han är så stark och jag hoppas att vi kan ha honom på topp till Prix d’Amerique och möta Bold Eagle och de andra, säger Tarzan.

Hur ser matchningen ut för Nuncio fram till Prix d’Amerique?

– Han ska starta på lördag i Örebro först och sedan får vi se. Jag har svårt att göra som andra människor och planera att hästen ska starta där och där på ett speciellt datum. Det hinner hända mycket saker. Det första B-loppet går den 19 november och det är ett tänkbart alternativ. Jag tror att det hade varit bra om hästen hade varit med några gånger på Vincennes och tävlat innan Prix d’Amerique.

”Formen är 60-procentig”

Du kör hästen själv på lördag. Vem ska köra Nuncio i Paris, blir det du eller någon annan kusk?
– Det har jag inte ens funderat över. Örjan Kihlström var ju upptagen med en annan häst på lördag. Jag kanske sätter upp John Campbell i Prix d’Amerique. Nej, skämt åsido, jag vet inte. Vi får se vem som kör. Nu tar vi loppet i Örebro först.
Hur pass bra är formen på Nuncio? Om du bedömer på en skala från ett till 100? Närmar han sig toppformen?
– Nej, nej, nej, han är långt ifrån toppformen. Jag skulle tippa att den är 60-procentig nu och att den var 50 procent i förra starten. Jag gjorde den bedömningen i somras att om vi nu ska sikta mot Frankrike i vinter och Prix d’Amerique så går det inte att bara starta på. Det var därför som jag gav hästen ett break och bara tränade på istället. Sedan om det är rätt eller fel det får vi se.

”Blir han fast får han bli det”

Nuncio blir storfavorit i V75-5 på lördag men tränare Melander varnar för att innerspåret kan bli en fälla. 
- Egentligen är innerspåret det bästa spåret för då är hästen där han ska vara. Men spår ett är svårt på nästan alla banor och just i Örebro är det jättesvårt att hålla ledningen därifrån. Han är snabb ut och vi får köra vad som går men risken finns att han blir fast. Men då får han bli det och då får vi ta dom i nästa lopp istället. Så jag vill utfärda en liten varning till spelarna, säger Stefan Melander.
- Jag har sagt det förut och skrivit många krönikor om att startbilen i Sverige kör alldeles för sakta. Det är synd för utvecklingen på allting annat går så mycket framåt men just hastigheten på startbilen är densamma som den var för typ 100 år sedan. Genom svängen är det katastrof och då går det så långsamt som i 1.45-fart och hästarna kan inte springa så sakta där.
- Det är därför vi får se så dåliga starter i Sverige och att många hästar galopperar bakom bilen. Titta i USA, där är det stor skillnad. Bilen går mycket fortare och du ser aldrig någon häst i Amerika som springer rakt in i vingen. Hästarna har utvecklats så mycket att bilen måste köra snabbare i Sverige. Men egentligen orkar jag inte gnälla om det här längre men det är otroligt dåliga starter i Sverige.

”Toppchans och vanlig vagn – måste lära sig”

Men om Nuncio håller ledningen eller tar sig ut i slagläge, hur bra vinstchans har han då?
– Tja, han har ju en statistik som är ganska unik. Det finns väl inte någon genom alla tider som har tävlat i högsta eliten från två till sex års ålder och gjort det så bra. Det är klart att han har en toppchans i så fall. Men någon värmningsvinnare kommer han aldrig att bli. Han har svårt att springa sakta och är ingen glänsare i låga farter.
Blir det några ändringar i balans och utrustning?
– Precis som senast kommer han att gå i vanlig vagn. Han måste lära sig att ha de grejerna på sig som man måste ha i Frankrike. Där är det förbjudet med jänkarvagn. Det blir öppet huvudlag och utan skor på framhovarna. Han mår bra av att tävla utan skor, barfota fram är bäst för hans del, säger Stefan Melander.
Du har även med Oceanic Clearence i V75-2. Chanserna där?
– Oceanic Clearence (V75-2) galopperade senast och jag vet inte vad som flög i henne. Det är bara att glömma den starten. Hästen har bra form och känns fin i träningen men får alltid dåliga spår. Det blir väl normalt svårt härifrån men skulle de köra 1.10 första varvet är hon inte helt borta.

Michael Carlsson, Kanal75

Följ ämnen i artikeln