Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Hans, Hampus

Huselius ilska: ”Får vara nog”

Uppdaterad 2014-03-11 | Publicerad 2014-03-10

Stjärnan går till hårt angrepp mot de aktiva och domarna

Kristian Huselius har fått nog.

Nu ger han de aktiva inom travsporten en rejäl känga.

Anledningen: reglerna följs inte på ett korrekt sätt. 

– V75 är travets elitserie och var är säkerheten? Jag börjar tröttna och nu får det vara nog, säger han till Trav365.

Den före detta ishockeyspelaren, Kristian Huselius, är rejält insatt i travsporten och är med och äger flera travhästar.

Han är också en duktig och insatt spelare som har dragit in flera storvinster, bland annat på V75.

Men nu börjar Huselius få nog, på att regelboken inom travsporten inte följs.

Många olika situationer ligger till grund för hans ilska, men droppen kom under lördagen, då V75 avgjordes på Färjestads travbana.

"Avgör hela loppet"

Då var Erik Adielsson inte med bakom startbilen och fick en flygande start i stället för att starta i jämnhöjd med sina konkurrenter.

– Erik vet att han inte kan hålla ledningen annars utan tar en flygande start rent medvetet. Det avgör ju hela loppet att han får ledningen med Poisson. Jag såg att Erik fick 1 500 kronor i böter och det gör situationen ännu värre eftersom då säger domarna att Erik gör en flygande start men ändå inte trycker på omstartsknappen. Det är inte bara den här situationen jag syftar på men det blir så himla tydligt. Kuskarna kan nästan göra vad de vill utan att det blir någon åtgärd, och när det väl blir något straff så är det väldigt milt, säger Kristian Huselius.

Något måste göras

Kristian Huselius framhäver dock att kritiken inte är riktad mot Erik Adielsson utan mer mot de ansvariga för sporten. Han menar också att landets V75-banor borde ha en tydlig markering så kuskarna klart och tydligt kan se när det är 100 meter till start.

– Det är en självklarhet enligt mig. På så sätt ser de aktiva väldigt enkelt var de ska befinna sig innan starten och då blir det ännu lättare att avgöra ett eventuellt regelbrott. Jag tycker Erik Adielsson är en av de bästa kuskar vi har och vill inte att han får kritiken, utan det är regelbrotten överlag. I det här fallet råkade det vara Erik, säger han och tillägger:

– Domarna och ST (svensk travsport) är ansvariga för sporten och måste se till så att vi får en fungerande organisation. V75 omsätter så sjukt många miljoner varje vecka att det måste skötas på ett bättre sätt. Om inte domarna tar tag i detta kommer de aktiva föralltid försöka skaffa sig fördelar på ett regelvidrigt sätt. Så fungerar det inom all form av sport, säger "Husse" till Trav365.

"Var är säkerheten?"

Kristian Huselius poängterar att det inte bara är han som är upprörd över detta.

Det här har varit ett problem länge men ingen vågar sätta ner foten.

– Nybrink vågar skriva vad han tycker och tänker. Och oftast har han ju helt rätt. Men då blir det ett jäkla liv direkt och det tystas ner. V75 är travets elitserie men var är säkerheten där man ska vara trygg med att reglerna följs?

Kristian Huselius drar även parareller kring hans tidigare karriär som NHL-spelare. Han hävdar också att böterna i travsporten är för låga.

– I NHL får man avstängningar och höga böter vid ett kraftigt regelbrott. Därför vet spelarna att man inte kan klubba ner varandra hur som helst utan stora påföljder. Självklart kan man inte jämföra summorna i NHL med V75:s böter men det måste vara märkbara straff och lika för alla. Skulle en kusk veta att han får 15 000 i böter för en flygande start skulle han inte ens chansa på att försöka. När det är högsta divisionen inom travet måste man ha en ledning och domare av samma klass. Som det är nu vågar ingen göra något. Jag älskar verkligen travet, men just nu börjar jag att tröttna och det är så pass att jag nästan vill sluta, säger han.

”Skulle ha varit omstart”

Svensk Travsports sportchef Petter Johansson förstår Huselius kritik för incidenten med Erik Adielsson i lördags.

– Att man har synpunkter angående Poisson och Erik Adielssons så kallade flygande start i lördags, kan jag förstå. Med facit i hand så skulle det ha varit omstart, säger han till Trav365.

Vad är reglerna för så kallad flygande start? Ska det bli omstart?

– Vi har tydliga regler där. När det är 100 meter kvar till start, då ska samtliga ekipage vara väl anslutna till startbilens vinge och förbli det till starten går. Vi har följande orsaker till att blåsa omstart - störande av medtävlande, materialfel samt vunnit fördel på otillåtet sätt. I det här fallet skulle man ha tillämpat det sistnämnda – vunnit fördel på otillåtet sätt.

Tycker du att spelsäkerheten är tillräcklig på V75?

– Ja, det tycker jag. Vi har en riksdomare som ingår i måldomarnämnden på V75-dagarna och vi har en reglementskommité som styr tävlingsreglementet. Vårt reglemente är hela tiden uppe för behandling.

– Det är bedömningar som görs, precis som i många andra idrotter, på en tiondels sekund. Ibland blir det en  konstig utvisning i ishockey och ibland kan domarna i travsporten göra missar, vilket leder till felaktiga beslut, fortsätter Johansson.

Erik Adielsson fick 1 500 kronor i böter för för dålig anslutning bakom bilen i lördags, är det för lite?

– Man kan alltid vända och vrida på vad som är mycket och vad som är lite. För den enskilde kusken, i det här fallet Erik Adielsson, som vinner ett V75-lopp med 100 000 i förstapris, som han normalt sätt får fem procent i körsvensprovision av (5 000 kronor) är det en bra affär om han är säker på att han vinner loppet.

– Flera aktiva tycker säkert att vi har för hårda straff, medan spelare eller åskådare ibland tycker att vi har för låga straff.

”Det var inte meningen”

I ”V75 med Erik”, där Adielsson svarar på läsarnas frågor om det som händer inom travets elitserie, förklarar han situationen så här:

– Jag håller med, det var en flygande start. Jag ville komma sent upp till bilen, men det var inte meningen att köra en flygande start. Jag brukar inte tycka om att göra det. Jag ville komma upp sent bakom bilen och jag missbedömde. Jag ska inte skylla ifrån mig för mycket, jag kör mycket lopp och jag hade kunnat haft Poisson där tidigare, men att det inte finns en stolpe med hundra meter kvar till start, som kuskarna kan kolla på, tycker jag är för dåligt.

– Det är otroligt svårt för domarna att döma någon när det inte finns någon markering där man ser att det är hundra meter kvar till start.

Trav365 har sökt Erik Adielsson för en ytterligare kommentar.