Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Travfesten som lockade 11 000

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-04

Bra sport och spel – då ökade publiksiffran på Solvalla

Publiken ökar Flera delägare från Rix-allvenskan besökte Solvalla under söndagen och fick se Lutfi Kolgjini vinna Kriteriet med Raja Mirchi.

Kriteriehelgen lockade 10 812 personer till Solvalla under lördagen och söndagen.

En ökning med omkring 800 personer jämfört med i fjol.

– Det är fantastiskt roligt, säger Kirsten Engström, evenemang- och sponsorchef på Solvalla.

Kriteriehelgen på Solvalla bjöd på bra sport, spel och fint höstväder. 10 812 personer besökte Solvalla under lördagen och söndagen vilket är en ökning jämfört med i fjol då 10 054 personer besökte banan.

Solvallas evenemang- och sponsorchef Kirsten Engström är riktig nöjd över publiksiffrorna.

– Vi hade bättre publiksiffror i år vid Jubileumspokalen och nu vid Kriteriet. Vi har haft flyt med vädret. Vi är en utomhusarrangör och det är klart när det är fint väder så påverkar det. Helgen har varit fantastiskt lyckad, allt har gått bra. Allt har fungerat både sportsmässigt och evenemangsmässigt. Vi har haft nöjda gäster och aktiva, säger Kirsten Engström.

”Glädjer mig”

De har jobbat hårt för att locka fler att komma ut till banan på söndagen då Kriteriet avgörs. Publik från både Rix-allsvenskan och Travkompaniet kan ha bidragit till de positiva publiksiffrorna.

– Det som glädjer mig mest är att vi får mer publik på söndagen. Söndagen är svår eftersom vi vänder oss till folk i branschen som vet vad Kriteriet är. Gemene man i Stockholm vet inte vad det är. I år riktade vi mycket kampanjer mot dem. Vi hade Rix-loppet, och det var omkring 400 personer från Rix-allvenskan här. De hade hela A-läktaren själva och Gert Fylking var på plats.

– Dessutom hade vi en kampanj med Travkompaniet eftersom de hade One Too Many till start i Kriteriet. De hade erbjudande på entré så vi fick säkert några hundra besökare där, säger Kirsten Engström.