Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Helge

Micke Nybrink: ”Mer action, bättre sport”

Publicerad 2014-02-27

I går var det premiär för ATG:s Onsdag Express – där V86 avgörs på två banor. Jorma Kontio tog hem sista avdelningen på V86 med Disney Tooma.

Ett nytt sätt att konsumera trav.

Skräddarsytt för vardagskvällar.

Mer action, bättre sport och hela landet är med.

Så jag måste tro på det här.

Ändå, det var inte helt enkelt att föreställa sig. Jag hade faktiskt ingen aning om hur det skulle bli och kännas när det var premiär för Onsdag Express med V86 i går kväll. Jag var inte nervös, mer spänd och nyfiken. Ändå var jag en av deltagarna i V86 Direkt – trots att jag hade varit med och gjort två pilotsändningar var det himla svårt att veta.

Gick det verkligen att ösa på med åtta lopp på en och en halv timme och komma undan med det, utan att det blev farsartat eller skapade panik på travbanorna?

Nu tänker jag inte recensera det nya travprogrammet som gick i TV4 Sport. Det får ni tycka vad ni vill om. Jag är mer ute efter känslan så här efteråt. Här är intrycken och mina reflektioner – hoppas att ni håller med.

På sekunden rätt hela vägen

Att köra ett travlopp var elfte minut uppdelat på två banor var inte svårt. Solvalla och Åby skötte sig exemplariskt och låg på sekunden rätt hela vägen. Stressen på travbanorna var obefintlig, det hade till och med mer tid än vanligt på sig. Visst kommer det att strula med omstarter, materialfel och kanske rent av olyckor men det innebär i så fall bara en förskjutning av schemat. Såna gånger kan det bli så att det sista loppet inte hinns med i tv-sändningen. Sånt kan man aldrig gardera sig mot. 

Kvällen blev intensiv och jag fick aldrig den där sega känslan som en Solvalla-onsdag med V86 ofta innebar tidigare. Det kändes inte smetigt, oändligt utan snarare var allt över pang bom tjoff. En och en halv timme upplevdes snarare som 45 minuter. Man får gå på muggen innan.

Att byta bana var inget problem, jag hängde med hela tiden och visste var jag befann mig.  Möjligen hade jag vissa svårigheter att hinna inse att det kördes en V4:a och en V5:a också. Men det var nog mest ovanan. Jag var helt fokuserad på V86 och har som man ingen simultankapacitet värd namnet.

Hela landet är inbjudna i spelet på ett helt annat sätt än tidigare. V86 i sin gamla skepnad var ett mellansvenskt lokalderby där södra och norra Sverige inte fick vara med. I fortsättningen kommer den geografiska spridningen ge ett mer allmänt intresse för V86. Det tror jag nästan är det största fördelen – förutom tidsbesparingen alltså.

Fyra favoriter och 163 000 kr

Ska man leta efter något negativt så är det kanske att man inte hinner smälta all den fina sport som bjuds. Det blir som att äta rysk kaviar med slev. Men det är värre med motsatsen.

Summeringen från min sida är att det här lovar gott.

Nu hoppas jag att alla spelare inser att V86 är ett jäkligt bra spel. För det kan ni ge er fan på. De åtta vinnarna var rankade 1-1-7-1-2-5-1-4 av spelarna. Fyra favoriter vinner alltså och åtta rätt ger 163 000 kronor. Nog sagt, eller hur? Nu kör vi.