Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Albert, Albertina

Succé-Tino: ”Är inte helt golvad”

Uppdaterad 2013-11-20 | Publicerad 2013-11-19

Tino Ärling tog sin första V75-seger när han skrällde med Kaiser Broline i helgen.

Succélärlingen bjöd på segergest och kastade körspöet.

Nu ser han fram emot en ny travvecka – med en uppsittning på V86.

– Får Stirling Allstar rätta ryggar under slutrundan och de kör därframme – och så bra som hon var senast – så är jag inte helt golvad, säger han.

Tino Ärling.

27-årige lärlingen Tino Ärling presenterade sig rejält för travpubliken när han skrällvann på V75 i lördags med Kaiser Broline och bjöd på show över upploppet när han kastade spöet.

Det här var Tinos första V75-vinst i karriären. Nu har det gått några dagar efter framgången och lärlingen har hunnit smälta allt.

– Det var en efterlängtad seger, det var kul. Jag har sett loppet ex antal gånger så det börjar sjunka in så smått.  Loppet blev så som hästen ska ha det. Han är startsnabb, men han ska helst inte gå i ledningen då han blir lite för vass. Han vill rusa i väg. Min tanke på förhand var att komma till spets och släppa till Jorma och så blev det. Det blev helt optimalt. Kajs häst tröttade precis vid rätt tillfälle. Det var bara att ta i högertömmen och köra förbi.

Trodde du på chans innan loppet?

– Det var ett tufft lopp och finalomgång, men han har gått jämnt och bra och mött i princip alla de här hästarna tidigare under sommaren. Helt uteslutet var det inte. Men det var en liten överraskning, men man hoppas alltid och den här gången gick det.

Har du hunnit fira något?

– Nej, jag köpte en mos-bricka på Statoil på vägen hem. Jag har firat lite med arbetskamraterna hos Roger Walmann, vi har köpt tårta.

Hur stort är det som lärling att vinna på V75?

– Det är jättestort, det är väldigt svårt att vinna på V75.  Det är många som försöker. Alla som är med, när det gäller både tränare och kuskar, är landets bästa. Det roliga med det hela var att jag lyckades vinna på V75 en finalomgång, det känns lite ofattbart.

Körde snälla hästar

Tino är uppvuxen med travet och började tidigt med att köra häst.

– Jag har hållit på i 13-15 år, jag var inte gammal när jag började köra snälla hästar. Sedan har det rullat på. Farfar och morfar har haft hästar i alla tider och så min pappa har haft hästar så länge jag kan minnas.

Nu arbetar han som lärling hos Roger Walmann sedan några är tillbaka, men planen är att bli proffstränare så småningom.

– Framtiden ser ljus ut, jag arbetar hos Roger och trivs bra. Men om några år vill jag ta mig till Wången och sedan bilda ett eget stall. Det är min målsättning. Jag känner mer och mer suget att själv få träna fram en häst och få den till start. Det vore häftigt.

Har du några förebilder?

– Ja det är Roger Walmann och Stig H Johansson har jag alltid tyckt sedan jag var liten, han har varit en idol för mig. Jag ser upp till Roger, han är enorm hästkarl.

”Kommer ta det lite lugnt”

På onsdag kan det vara dags för Tino att slå till igen när han kör Stirling Allstar i V86-5.

– Hon var jättebra senast när hon startade på Solvalla, förra onsdagen. Hon fick ett dåligt spår på onsdag, och jag tror hon är ute på distansen för första gången. Jag kommer ta det lite lugnt med henne och köra det som går på slutet. Jag vill inte köra henne i botten, men tanke på den långa distansen och att hon startade förra veckan.

– Får hon rätta ryggar under slutrundan och de kör därframme – och så bra som hon var senast – så är jag inte helt golvad. Bland de fyra första kan hon absolut vara.

”Hinner aldrig bli varm i kläderna”

Fjolårets siffror som kusk har Tino passerat för länge sedan. I år har han kört in 817 400 kronor, fjolåret slutade på 302 300 kronor.

– Det har gått bra och jag har kört in bra med pengar. Jag är nöjd, det enda jag kan vara lite missnöjd med är att det är för långa pauser mellan styrningarna. Jag hinner aldrig bli varm i kläderna. Jag hinner alltid kallna innan jag ska upp nästa gång. Även om jag har kört mer i år än tidigare år. Jag skulle vilja ha det lite mer intensivt, kanske två-tre körningar per vecka. Det har jag haft den här veckan, jag kör i dag på Axevalla, onsdag på Solvalla, lördag på Gävle och söndag på Solvalla. Nu ser det bra ut, säger han.