Skarplöth: ”Det är bråttom...”

Publicerad 2014-11-09

ATG vill in på hela spelmarknaden – vd:n Hans Skarplöth i stor intervju med Trav365: Så ska det gå till

Hans Skarplöth

ATG vill in på hela spelmarknaden.

I en stor intervju med Trav365 berättar speljättens vd, Hans Skarplöth, om vad de vill erbjuda spel på, hur det är ställt med ATG och när han helst ser att förändringen sker.

– Det är bråttom, säger han.

I fredags kom nyheten att ATG, som i dag har formellt ensamrätt på spel med hästar i Sverige, vill ha nya spelobjekt som sport, nummerspel och lotter.

I en stor intervju med Trav365, förklarar ATG:s VD Hans Skarplöth vidare.

”Vi vill inte erbjuda röda produkter”

ATG vill in på hela spelmarknaden och konkurrera med Svenska Spel på sportspel, lotter och nummerspel. Utveckla varför ni vill göra det här?

– Det finns två stycken intressanta grupper, som är väldigt viktiga att ta hänsyn till när vi tänker framtid. Ett: våra kunder, som vill ha en leverantör som erbjuder både tur och skicklighetsspel. Då behöver vi bredda vår produktportfölj.

– Två: vilket är en viktig aspekt, våra ägare svenskt trav och galoppsport. ATG:s uppgift är att maximera vår vinst eftersom hela vår vinst går tillbaka till trav och galoppen. Vår uppgift är att maximera det överskottet så att så mycket pengar som möjligt går till svensk travsport. Och för att maximera detta behöver vi bredda vår produktportfölj och erbjuda fler saker. Det är de två huvudanledningarna till varför det är intressant för ATG att erbjuda sportspel.

Vad exakt vill ni erbjuda spel på, allt?

– Nej, inte allt. I vårt manifest 2013 sa vi att vi vill gärna erbjuda fler spelupplevelser och starkare spelupplevelser. Men vi vill inte erbjuda spel på röda produkter. Med röda produkter menar jag casinospel, bingo på internet, och Vegas-maskiner. De produkterna är förknippade med alldeles för mycket spelproblem och vi tror inte på att ska man vara framgångsrik de kommande tio åren ska man inte hålla på med sådana produkter. Vi vill specialisera oss på sportspel, lotter och nummerspel. Men, vår huvudprodukt är och kommer alltid vara hästspel, så det handlar inte om att vi ska sluta utveckla oss där och där har vi ett stort jobb att göra för att vi ska bli ännu bättre vilket också kommer krävas om det blir en licensmarknad, för då kommer andra spelbolag kunna erbjuda spel på hästar.

”Vill maximera överskottet”

Frankrike har den här modellen då PMU tar emot sportspel, är det deras modell ni vill efterlikna?

– PMU har gjort något liknande, sedan är varje marknadssett att omregleras unikt, och det är politikernas beslut i slutändan hur den svenska marknaden ska se ut. Men PMU är ett företag som gjort den här resan. Men vi utgår från ATG här och nu och de förutsättningar som vi har, men det är klart att man måste titta på andra bolag.

Om ni vill konkurrera med Svenska Spel på deras villkor, så öppnar ni för att Svenska Spel kan konkurrera med er på travet?

– Ja… Det är vi väl införstådda i, men vi tror ändå att det är enda vägen fram, både ur ett kundperspektiv för att kunna bredda produktportföljen och för att maximera överskottet till svensk travsport, då tror vi det här är det bästa. Det handlar inte bara om Svenska Spel, det handlar om bolag som vi har konkurrens mot redan i dag, den konkurrensen finns ju redan i dag och finns inte på lika villkor.

Är det här nödvändigt för att vända trenden och få upp ATG:s omsättning?

– Det handlar inte bara om att vända trenden för ATG, det handlar om att få en sund svensk spelmarknad. Om man vill ha en sund svensk spelmarknad, där spelbolagen konkurrerar på lika villkor, där spelbolagen tar samma spelansvar, så är en licensmarknad absolut att föredra.

”Överträffat våra förväntningar”

Vinnie, den lilla ponnyn, gjordes för att stärka ert varumärke. Tycker du att ni har lyckats?

– Ja, vi är förhoppningsvis bara i början av resan med Vinnie, men än så länge har Vinnie gjort jobbet väldigt bra. Vinnie har öppnat upp ögonen för ATG, för många som kanske inte vet vilka ATG är. Så där har Vinnie gjort ett bra jobb, under den korta tid som han har funnits. Själva kampanjen som sådan har överträffat våra förväntningar, verkligen, i antal visningar, reaktioner från folk.

Drygt fem miljoner svenskar spelar under ett år, men bara 2,2 miljoner spelar på ATG:s produkter. Är det de andra ni vill åt?

– Ja, givetvis är det de resterande tre miljoner som spelar men inte hos ATG, som vi vill ska spela hos oss. De kommer de kunna göra för att vi dels erbjuder en bättre spelupplevelse i travsport, och självklart för att vi också breddar vår portfölj. Många av de tre miljoner som inte spelar hos ATG i dag spelar ju på rena turprodukter som vi inte erbjuder i dag.

Enligt Bob Pernodd, chef för enheten för myndighetsstyrning, statistik och spel, kan detta ske först 2018. Hur ser ni på chanserna att få igenom det här?

– I slutändan är det som sagt politikernas beslut, men jag tycker det är bråttom, marknaden är inte hälsosam som den är i dag, varken ur ett konkurrensperspektiv, men minst lika viktigt ur ett spelperspektiv. Mycket av den annonsering som sker i dag är för de farligaste produkterna som finns, det är annonsering som sker utanför svenska myndigheternas kontroll och det är inte okej. Vi tycker det är mer akut än så, men sedan är det också viktigt att det blir rätt, och att det utreds på rätt sätt. Men vi tycker som sagt det är mer bråttom än fyra år.

”Svenska bolag tappar”

Vad säger du om trenden för ATG just nu. Omsättningen på V75 och V86 har varit bra senaste tiden?

– Ja, vi kommer från en väldig tuff tid där vi tappade över fem procent 2012, och tappade ytterligare två procent 2013. I år så kommer vi inte tappa, det är lite för tidigt att säga exakt vad vi landar på, men vi kommer inte tappa något och det är glädjande. Samtidigt är det så här, att slår man ihop Svenska Spel och ATG:s omsättning senaste åren så har man tappat beroende på konkurrens från andra spelbolag, och den trenden kommer fortsätta ända tills vi har en hälsosam marknad, där vi konkurrerar på lika villkor.

– Det är klart det är glädjande att både V75 och V86 går bra, men om man tittar på hur det går i Sverige för bolagen Svenska Spel, ATG och folkrörelserna som driver lotteriverksamhet så går det dåligt. Det finns tider där det går bättre för ett enskilt företag, och just nu går det bättre för ATG, men den långsiktiga trenden är att de som är reglerade i Sverige har svårt att hävda sig mot de andra bolagen.

Något du känner att du vill tillägga?

– Det som är viktigt att komma ihåg är att ATG:s uppgift är att förse trav- och galoppsporten, generera så mycket medel som möjligt till svensk trav- och galoppsport och det är med det som gör att vi tycker det är väldigt intressant med en licensmarknad, vi kan erbjuda en bredare produktportfölj och leverera en högre vinst till trav- och galoppsporten.